söndag 28 november 2010

Weekendkrönika: inte lätt få napp med en app

iPad och app.
Veckans två ord i medierna.
iPad är den nya läsplattan som redan utsetts till årets julklapp.
App är programmet där läsningen finns att ladda ner.
Men ännu finns inte iPad att köpa i Sverige!
Flera tidningar var snabba med att komma på läsplattan, bland annat Expressen.
Superlativen visste inga gränser (bilderna intill).
”Lätt, roligt, suveränt, snabb, oerhört bra, fin skärpa, i toppen direkt…”
Mest är det mediemänniskor som testat läsplattan - och de som sprider hyllningsorden.

Är då läsplattan räddningen och hjälpen för papperstidningen - och den nya sköna världen för läsarna?
Tidningar på skärmen finns redan, då i pdf-format.
Jag har tittat på några sådana.

Hela tidningssidor dyker upp på skärmen.
Det blir mycket rullande och förstorande.
På den vanligaste laptopskärmen, 15.6 tum, funkar det hyfsat.
På den lilla 10-tums, ungefär samma som nya läsplattan, blir det mycket rullande och lätt irriterande.

För en papperstidningsnörd är det lite förvirrande. Jag klickar fel, tappar bort mig, rullar för fort, sidan försvinner helt, får klicka mig tillbaka.
Nybörjarfummel. Men det är ändå inte samma som att bläddra i en papperstidning.

När jag vant mig, vet var jag ska klicka och gör det lugnare, så kanske tidningen på skärmen eller i läsplattan blir utmärkt. Sitta med den i knät eller lägga den på bordet, lugnt bläddra igenom sidorna. För yngre läsare blir det naturligt, de äldre vill fortfarande ha sin tidning tryckt på papper.

Kanske ska det på skärmen inte vara den exakta papperstidningssidan. Det blir bättre med en anpassad version för nätet. En eller två spalter rakt upp och ner med någon bild. Lättare att läsa.
Som ett komplement kan pdf-tidningen fungera bra; för en snabb koll eller leta efter den i arkivet. Det är inte som en tidning som kastas och är borta.

I VECKAN ska jag få titta på nya iPad. Rapport kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar