torsdag 8 oktober 2009

Mycket reklam för det goda Skåne


Skånska språket lär vara utrotningshotat, men Skåne lever!
Landskapet har en egen tidning - Magasinet Skåne.

Omslaget ger en fläkt av Edvard Persson (bilden nedan) och hatten: Älska mat, skånska smaker, bröd och brännvin och konditorn Jan Hedh poserar stolt som en modern Edvard. En kock säger på en insida att han älskar rabbemos.

Det här ska vara Skåne med ”det goda livet som du inte visste, sett eller läst det förut”.
Det ger förväntningar om människorna, livsstilen, vidderna och det omsjungna av Ulf Lundell.

Men hela detta nummer av tidningen ger intryck av reklam för olika företag och verksamheter. Ett sätt med ”annonsartiklar”. Det finns kritik mot annonstidningar som gör detta, men de gör det också dåligt.
Magasinet Skåne förpackar det på ett snyggt och smart sätt på 108 sidor.

De flesta artiklarna handlar om någon butik där innehavaren får berätta om den. Webbhänvisning finns alltid med, ofta också telefonnummer och adress.

Tips om att roa sig billigt för under hundralappen är utdrag ur en bok artikelförfattaren skrivit. Samma om Barnens Skåne - där går det även att vinna boken.
Shopping i Västra hamnen i Malmö är ett rent reklamblock och det är också blocket om ”Älska mat” - en koppling till en kommande mässa där magasinet är medarrangör.
Men allt är snyggt och glassigt - ”på ett sätt du inte sett förut”.

Det finns människor och livsstil, men det försvinner lätt i mängden.
Den skånske flygaren som förvandlat släktgården till en blandning av Sydafrika och Söderslätt har verkligen hittat livets goda sida.
En livsnjutare har upptäckt havtornsbären och börjat odla dem.
Ett fint bildjobb om miljöer som hämtats till inspelningen av de brittiska Wallanderfilmerna med Kenneth Branagh (bilden).
Ett tungt och bra reportage om konditormästaren Jan Hedh, men så smyger det in sig mycket beröm för ett ”kagehus” och det går det att vinna en bok han skrivit.

Reklambefriad känns artikeln om konsumentledaren som ger tips till den som vill sälja huset själv och slippa ge mäklaren fem procent.
Och så vänder vi på bladet och under vinjetten Ny utsikt finns en sida om en tjusig villa, fina bilder och förförisk beskrivning. Det visar sig vara en förtäckt annons där villan är till salu för 15 miljoner genom en mäklare. Och 750 000 till mäklaren…

I ett nummer kan inte allt fångas. Magasinet har kommit ut i fem år och har nu sex nummer varje år - de goda bitarna av livet i Skåne bör komma fram.
Så reklamfläkten är inget att ”arra opp” sig på eller vara ”aven” över - inte för en skåning.

Fotnot: Rabbemos är rimmad oxbringa med rotmos och riven pepparrot. ”Kagehus” är konditori, ”arra opp” är att reta och ”aven” är negativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar