tisdag 9 februari 2010

Nya Upplagan fortsätter sin egen väg - nu mot Stockholm

Lars Yngve (bilden till höger) i Ystad fortsätter gå sin egen väg.
Hans tidning Nya Upplagan har fått ny form.
”Djärvare, fräckare och mera omtalad”, sa Lars Yngve före premiären.
Nu är den här - lika ”osannolik” som föregångaren.
- Jag gör som tidigare - en tidning jag själv vill läsa, säger Lars Yngve.

Här är det läsning som gäller - text, text, text… Ett fåtal teckningar bryter av.
På förstasidan (till höger) finns bilder, men inga rubriker, bara namn på personer som artiklarna handlar om - och hela redaktionsrutan! Den ligger under logon - Nya Upplagan. Även logon är i samma typsnitt som andra ord, men i mindre storlek.
- Vårt nya stilgrepp är ovanligt och så pass ”vågat” att vi fortsätter att sätta griller i huvudet på alla som sitter och kalkylerar, analyserar och subtraherar.

För formgivningen har Marcus Gärde (bilden till höger) anlitats. Även han följer sin egen stil.
- Tidningens typografi är inspirerad av den tidiga asymmetriska typografin som växte sig stark i Schweiz och Tyskland under tidigt 50-tal. Den ifrågasatte värderingar som funnits under lång tid.
- Jämn högerkant gav problem vid sättning. Det märks även i dag vid automatiska avstavningar. Ojämn högerkant sparade tid och försvårade inte läsningen.

- Formen ska vara en motpol till dagens tidningar där tanken, likt snabbmatskedjor är: vi ger bara läsaren vad den vill ha!
- Att utmana läsaren och ta ansvar för den kreativa utvecklingen är inget som vi bryr oss om!
På andra uppslaget möter dock en utmaning: innehållsförteckningen (bild bredvid) - på ett helt uppslag! Och det är tabloidformat.
- Nya Upplagan representerar en idé och en tanke om fritt ord samt att bryta mot rådande ideal och värderingar. Detta måste givetvis återspeglas inom den grafiska formen.

(Nya Upplagan använder genomgående sanseriffer som typsnitt. Dit hör bland andra Futura, Franklin och Ariel. Detta är ett sådant typsnitt. Jämför med övriga texten som är Times.)

- Att sanseriffer skulle vara mera svårlästa är i stort sätt en myt. Det har främst med vana att göra, säger Marcus Gärde.
- Om dagens unga lär sig från tidig ålder att läsa sanseriffer i brödtext kommer ögat att vänja sig vid det.

Texterna saknar helt mellanrubriker. Det blir lätt att ”tappa raderna.”
- Mellanrubriker är inget jag bestämmer över utan det är författarna själva som väljer i många falla att inte ha det. Det kan komma att förändras i nästa nummer. I intervjuerna lyfts redan nu frågor fram i avbrytande stil.
Lars Yngve skjuter in:
- Nytänkande är inte farligt, det är nyttigt och bra. Jag kom just att tänka på att runstenarna inte hade några mellanrubriker, men tydligen gick det att läsa ändå!

- Jag hoppas att läsarna blir nyfikna på att läsa i stället bara för att skumma igenom rubrikerna. Vi är besvärliga, kräver engagemang och tuggmotstånd, säger Lars Yngve.
- Bara för att alla tidningar har Anna Anka på omslag och långa artiklar med henne, så anser jag inte att hon presterat något av värde som är tillräckligt för att uppmärksamma i Nya Upplagan.

Men något saknas i nya numret - den tecknade serien Mäktige Månsson - Österlens beskyddare!
Månsson borde ha många uppdrag och lösningar för det insnöade Österlen. Har han själv blivit insnöad? Är han ute och skottar snö?
Månsson saknas!
Även Nils Ude saknas - profilen som på genuin österlen-skånska filosoferade kring det mesta.

Lars Yngve har mött en väldigt positiv respons. Läsekretsen är ung.
- Av den nyfikenhet och alla människor jag möter som kommenterar tidningen, så finns läsarna mellan 18-30 år.
Nu vill han sprida tidningen utanför Skåne. Nyss hemkommen från en promotionturné i Stockholm ser han att intresset finns. Det gäller mest att lösa distributionen. Så långt norrut kan han inte, som nu, själv köra ut tidningen. Här ser han begränsningar i sin övriga linje.
- Jag har en idé och en vision och håller mig till den. Jag följer min egen övertygelse, säger Lars Yngve.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar