fredag 9 december 2011

Expressenchef ser ett drömjobb längre fram

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson har en tuff period nu.
Hårda besparingar på GT och Kvällspostens redaktioner, dagliga möten, paneldebatter och nästan alltid uppkopplad mot nätet.
Mattsson ser det som ett jobb under en begränsad tid.
Här avslöjar han en dröm om vad han kanske gör om några år...


* Du verkar vara i farten dygnet runt. När börjar en vanlig dag för dig och när slutar den?
- Det varierar förstås, men det handlar nog lika ofta om när barnen vaknar som när tidningen har deadline. Men som ansvarig utgivare ska jag ju varje kväll och natt godkänna ordinarie löpsedel och förstasida och ta ställning till olika publiceringar, det är ju själva uppdraget. Jag har dock ett nära samarbete med både den ställföreträdande utgivaren, Per-Anders Broberg, och exempelvis chefredaktörerna för GT och Kvällsposten.
- Det här är ett jobb som är mer intensivt nu, med alla olika mediekanaler, än vad som kanske var fallet tidigare då utmaningarna var andra. Jag tror att man gör det under en begränsad tid, men då måste man förstås ha fullt fokus. Besluten som tas är viktiga för de vi skriver om, men också för medarbetarna - ibland måste man ju exempelvis gör rena säkerhetsmässiga avvägningar när det handlar om utsända i krigs- och katastrofområden.

* Har du någon tid när det inte är jobb och du inte är uppkopplad? Vad gör du då?
- Då umgås jag med familj och vänner. Tack vare dagens teknik kan jag komma senare till redaktionen och ändå gå hem tidigare än många av mina företrädare, men en förutsättning är förstås att jag alltid är tillgänglig via mobilen och mejlen. Tack vare närvaron i exempelvis sociala medier på nätet framstår det nog som om jag och andra mediechefer är ständigt uppkopplade, men riktigt så är det ju inte. Tack vare den nya mobiliteten kan man så att säga jobba lite då och då och dessutom från distans.

* Nuet är tufft, men inte för evigt. Vad gör du om 6-7 år?
- Ingen aning. Presschef för Liverpool FC, kanske? Eller är det bara en dröm…?

* Hur uppfattar du vad redaktionerna i Malmö och Göteborg tycker om dig?
- Det är nog få som känner mig väl som privatperson, det är ju trots allt dryga 60 respektive 50 mil mellan oss. När det gäller jobbet så tror jag att många har respekt för min ambition om att göra Kvällsposten och GT till bättre lokala kvällstidningar. Alla kan inte alltid vara överens om alla lösningar, men de som följer branschen betvivlar nog inte att jag är rätt tydlig med hur viktiga editionerna är.
- Som enskild medarbetare kan man aldrig förväntas ha helhetsperspektiv, men det är ju min uppgift som ansvarig utgivare att tänka också långsiktigt och då måste jag ibland fatta beslut som medarbetarna kanske inte håller med om där och då men som, förhoppningsvis, visar sig bra i framtiden.
- Jag har förståelse för om det ibland finns olika uppfattningar. Men ytterst är mitt uppdrag att förvalta och utveckla Kvällsposten och GT och säkerställa editionernas framtida utgivning. Martin Kroon och Lars Näslund, de lokala chefredaktörerna, leder arbetet i Malmö och Göteborg och jag är en tydlig kravställare på dem: vi är marknadsledare - men på grund av konkurrensen måste vi bli ännu bättre.

* I onsdags hade Kvällsposten en löpsedel:
ALLA NYA
LEDIGA JOBB
I MALMÖ

Hit kan du byta

Det var bara tio lediga jobb i Malmö. Kvällspostenmedarbetare som blivit uppsagda såg det som en skymf mot dem gjort från Stockholm. Hur ser du på löpet? Tycker du det har täckning?

- Det var ett vanligt ”listlöp”, vi gör ibland flera i veckan, och de handlar ofta om inkomster, villor, lägenheter men också om bilinbrott eller andra saker som är intressant lokalt. När vi gör listlöp över hela landet blir det, med alla editioner och alla kommuner och storstädernas stadsdelar, cirka 500 stycken olika löpsedlar bara på en enda dag. Listorna med lediga jobb publicerades över hela Sverige, och att utelämna rikets tredje största stad på grund av att Expressen gjort en intern omorganisation hade nog varit en smula konstigt. Jag har inte sett listan för just Malmö, men vi gör förstås löpsedlar för läsarna och inte för medarbetarna.

* Mediechefers förmåner har diskuterats. Har du själv bonus, pensionsförmåner och annat?
- Jag har lön och bonus, inget annat. Enligt en sammanställning i Medievärlden verkar jag ha samma villkor för uppsägning som andra mediechefer inom Bonnier och Schibsted.

* Skryt och var generös: var är Expressen bättre än Aftonbladet och var är Aftonbladet bättre än Expressen.
- Expressen är bättre på egna nyheter i allmänhet, men kanske särskilt om exempelvis politik och kungafamiljen. Vi har bättre skribenter, inte minst krönikörer, och har en större bredd på innehållet med bland annat ekonomi som viktigt bevakningsområde. Vi har höjd ”lägstanivån” med fler fasta moment och gör livligare helgtidningar.
- Aftonbladet är bra på koncept, som ”Rockbjörnen” och ”Svenska hjältar”, och den rosa färgen har gett Sportbladet en egen profil. Historiskt har Bladet varit bättre än Expressen på ämnen som arbetslöshet, försäkringskassan och så vidare - men numera utmanar vi också här.

* Var går gränsen när det är lönsamt för Expressen att trycka tidningen och distribuera till alla orter?
- Det beror nog lite på hur Aftonbladet ser på samma sak, vi har ju samdistribution i delar av landet. DN och Svenska Dagbladet är ju i princip redan att definiera som Stockholmstidningar, så för oss är det en konkurrensfördel att ännu vara en ”rikstidning”. I glesbyggda områden, som Norrlands inland, är dock vår distribution dyr. Kanske ska man, som i England, prisdifferentiera geografiskt?

* Expressen och Aftonbladet blir alltmer lika som bär i formen. Vem är det egentligen som har ett original och vem har kopierat?
- Strukturen med ledare och kultur i början och tv-tablåer och väder sist är ju en svensk tidningstradition, men de senaste åren har Aftonbladet kopierat rätt mycket från Expressen. Kom ihåg att de flyttade fram insändare och debatt och fick exakt samma ”bakvagn”, införde daglig rättelsespalt och dessutom en lång fördjupningstext - så kallat ”dokument” varje dag. Vi ser detta som exempel på att Expressen nu har initiativet.

* När jag står och tittar på tre kvällstidningars förstasidor är de lika varandra. Skulle inte någon sälja mer på att vara avbrytande och sticka ut i formen?
- Nja. Det är vanskligt att bryta en tradition, har den moderna kvällstidningshistorien visat oss. Man behöver inte gå till Expressens redesign 2001 för att finna såna exempel, så sent som 2010 gjorde Aftonbladet ett misslyckat försök med ettorna på söndagar och tvingades backa.
- Sen 2009 har Expressen återinfört blåramen, bytt geting, tillfört en ny pay-off och på helgerna gul färg. Det är trots allt ganska mycket för ettorna. GT och Kvällspostens ettor har också ändrats lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar