fredag 19 mars 2010

Stefan Holm: Mera nyheter och mindre tyckande i tidningarna

Elitidrottsman, boknörd och tidningsläsare.
Stefan Holm har bjudit på många nervpirrande höjdhoppstävlingar, visat bred allmänbildning i På spåret och munhuggits med Patrik Sjöberg i Mästarnas mästare.
”Det är ens plikt att överbevisa dem som inte tror”.
Ett tänkvärt citat som Stefan Holm gärna hänvisar till.

I helgen gör Holm och Sjöberg upp i en höjdhoppstävling.
Stefan följer många tidningar varje dag och hoppar sällan över något.
”Hårdvinklingar och skvaller” - Stefan har många synpunkter på journalistiken.

* Stämmer det som tidningarna skriver om dig och Patrik Sjöberg eller hårdvinkar de?
- Det är klart att de hårdvinklar det annars hade storyn varit stendöd för flera år sen. Ett par saker kan vi ju slå fast på en gång: Jag har ALDRIG någonsin i något som helst sammanhang påstått att jag totalt sett skulle vara en bättre höjdhoppare än Patrik Sjöberg. Och jag har heller aldrig någonsin påstått att 240 skulle vara högre än 242 - jag har läst liiiiite för mycket matte på liiiite för hög nivå för att tro det. Däremot är jag och Patrik Sjöberg otroligt olika som personer och har väldigt olika åsikter om en massa saker, men det är det ju inget konstigt med.
* Har du blivit fel framställd i någon tidningsartikel?
- Det har man nog egentligen blivit i varje artikel, det är ju sällan allting blir helt rätt när det kommer till rena råfakta och citat och sånt. Annars har jag väl allt som oftast framställts positivt i media genom åren och det får man ju vara tacksam över.

"Skvallergubbar frågar om min fru"

* Vilken är den mest korkade fråga du fått av någon journalist?
- I samband med DN Galans presskonferenser brukar det alltid vara någon skvallergubbe från Svensk damtidning eller Se och hör eller Hänt i veckan där och han har i alla år bara ställt en enda fråga och det är om min fru ska resa med till mästerskapet (EM, VM eller OS som brukar gå strax efter DN Galan) och jag har aldrig någonsin fattat varför någon enda människa skulle ha något som helst intresse av att veta det, det måste ju vara långt intressantare att veta om jag ska åka till mästerskapet och i vilket form jag befinner mig i rent höjdhoppsmässigt...

* Du är uppfödd med Värmlands Folkblad - vad ser du som skillnaden med Nya Wermlandstidningen?
- När man växte upp tänkte man ju aldrig på den rent politiska skillnaden, att VF är socialdemokratisk och NWT liberal (eller vad de nu kallar sig nu för tiden). Rent artikelmässigt är det å andra sidan ingen större skillnad på dem, de belyser Värmland (även om NWT också har viss spridning utanför länets gränser) på ett bra sätt och det är ju ganska unikt i dagsläget att det finns två lokaltidningar.
Fascinerande dock att NWT har så pass mycket större upplaga eftersom Värmland av hävd är ett rött län rent politiskt!

"Mycket slaskjournalistik och sökande av en story"

* Expressen och Aftonbladet - recensera dem!
- Papperstidningarna har jag slutat att läsa så jag läser dem bara på webben och det är ju ärligt talat rätt mycket slaskjournalistik. Ett ständigt sökande efter en story (och ledordet är väl att aldrig kolla en story eftersom den kan spricka då...) och en spännande vinkel, verkligheten räcker liksom aldrig någonsin till, och det finner jag oerhört tröttsamt. Sportsidorna består ju dessutom i princip bara av krönikörer och en journalists personliga åsikt om en händelse kan aldrig någonsin vara intressantare än en objektiv och neutral beskrivning av vad som egentligen hände.

* Vad läser du absolut i en tidning och vad sållar du bort?
- Nu för tiden läser jag nog det mesta även om jag är rätt ointresserad av ekonomisidorna. Sporten har jag alltid läst och kommer alltid att läsa, kultursidorna har jag fått alltmer intresse av genom åren med tanke på att jag läser en hel del, nöjessidorna kan man alltid skumma igenom och nyhetssidorna är ju nästan ett måste. Och i och med att jag alltid läst tidningen bakifrån är ju TV-tablån och seriesidorna givna.

"Kvällspress rör sig mot skvallerpress"

* Vad skulle du önska som blev bättre i tidningarna/journalistiken?
- Det mesta egentligen... Det känns som om morgontidningarna kryper allt närmare kvällstidningarna i sin journalistik medan kvällstidningarna rör sig med allt snabbare takt mot ren skvallerpress och skvallerpressen är väl ärligt talat på väg käpprätt åt... Så jag skulle vilja ha mer ren nyhetsrapportering och mindre av journlisternas personliga åsikter - känns som om dagens tidningar består alltmer av krönikörer. Efter en elitserieomgång i ishockey kan man i princip läsa "allt" om matcherna utom hur de slutade och vilka som gjorde mål.

* Hur fördelar du din lästid mellan internet och papperstidning?
- Nyårsafton 2006 avgav jag nyårslöfte om att aldrig mer köpa en kvällstidning, så vad gäller dem så läser jag dem bara på webben. På jobbet - Avdelningen för kommunikation och samverkan på Karlstads universitet - har vi Värmlands Folkblad, Nya Wermlands Tidningen, Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet och Göteborgs-Posten och de brukar jag bläddra igenom varje morgon. Däremot läser jag också dem oftast på nätet.

* Har du några favoritskribenter/reportrar?
- Jag har haft mest att göra med sportjournalister genom åren och rent språkligt gillar jag nog Erik Niva och Simon BankAftonbladet bäst, även om jag inte haft så mycket med någon av dem att göra. Av de jag blivit sönderintervjuad av lyser nog Anders Lindblad och Johan Lindberg på Svenska Dagbladet och Jens Littorin på Dagens Nyheter starkast.

"Jag skulle nog ha svårt att arbeta som sportjournalist"

* Har du själv funderat på att skriva i en tidning.
- Jag har fuskat lite som friidrottskrönikör i Svenska Dagbladet och kommer eventuellt dyka upp i Värmlands Folkblad under våren. Det är självklart så att sporten ligger mig varmast om hjärtat, men samtidigt skulle jag nog ha svårt att fullt ut arbeta som sportjournalist och sitta på läktaren och analysera matcher och tävlingar, så jag skulle hellre ha en friare uppgift än så.
* Vi vänder på allt: du är sportreporter på Värmlands Folkblad och ska intervjua Tommy Samuelsson sedan Färjestads vunnit SM-guld i år. Vilka tre frågor ställer du honom?
- Grattis!! Vad fällde avgörandet i dagens match?
- Sett till hela säsongen: De främsta orsakerna till att det blev SM-guld enligt dig?
- Hur ska ni göra för att bli ännu bättre till nästa år?

"Jag är inte ensam bland idrottsmän om att läsa böcker"

* Du har bred allmänbildning och är en boknörd. Träffar du fler likasinnade i elitidrotten eller är du ett undantag där?
- Även om fördomen säger något annat så är jag långt ifrån ensam om att läsa böcker bland idrottsmän. De stora mästerskapen i friidrott har alltid varit utmärkta tillfällen att få tips om bra böcker att läsa från både andra aktiva och ledare, så friidrottslandslaget är helt klart ett läsande landslag!

Fyra snabba frågor:
* Vem vinner allsvenskan i fotboll?
- IFK Göteborg!
* Hur går det för Östra Deje IK i fotboll i år?
- Målsättningen är att vi ska vinna serien och avancera till division VI!

* Vilken är din favorit i Schlagerfestivalen? (frågan ställdes före finalen)
- Anna Bergendahl "This is my life"
* Vilken bok läser du nu?
- Avslutade Björn Ranelids "Kniven i hjärtat" igår kväll och har inte hunnit ge mig på någon ny än.

1 kommentar:

  1. Två skarpa hjärnor möts... bra frågor med bra svar = intressant läsning. Grattis!

    SvaraRadera