onsdag 13 oktober 2010

En vardagsrutin ledde till ett scoop!

Scoopet.
Alla journalisters dröm. Att vara först och ensam om en nyhet.
Häromdagen small det till för Lena OlssonKvällsposten.
Helt ensam satt Lena på en nyhet som konkurrenterna inte hade en aning om.

Allt började med skimmning av kontokort hos ett taxiföretag. Hos den misstänkte hade polisen även hittat några tavlor. De visade sig komma från Malmö museum.
En tavla var av Edvard Munch och värderad till tio miljoner kronor. Museet sa sig ha full koll över alla tavlor och inte visste att något blivit stulet!
Denna nyhet satt Lena ensam om när andra malmömedier fortfarande inte kände till kopplingen mellan en av de misstänkta för taxiskimningen och konstkuppen.
Nästa dag kunde Kvällsposten gå ut med nyheten om Munch-stölden, långt innan andra medier kände till den.

* Hur lyckades du får reda på detta om tavlorna?
- Jag sökte bedrägerisektionen på Skånepolisen för att fråga om en misstänkt skimningshärva i taxibranschen i Malmö. Den ansvarige utredaren förklarade att man vid husrannsakan hos en misstänkt gjort "andra fynd som kunde vara intressanta". Jag blev nyfiken, fortsatte fråga och till slut visste jag att det rörde sig om stora värden. Senare fick jag besked om att varje föremål kunde vara värt flera miljoner kronor och att ägaren befann sig i Malmö. Då kom tanken på konst. Några telefonsamtal senare hade jag en idé om vad det rörde sig om och kunde få det bekräftat av museichefen.

* Var du aldrig orolig för att tavlorna skulle komma upp presskonferensen?
- Jag valde medvetet att ligga lågt till dess att det troligen skulle vara för sent att kalla till presskonferens samma dag. Jag visste att det skulle komma ut uppgifter nästa morgon via polisen. Men då skulle vi vara långt före de andra medierna.

* Vilka reaktioner blev det när artikeln publicerats?
- Bara positiva. Jag har fått jättemycket beröm och gratulationer både privat och i jobbet, av kolleger och av redaktionsledningen på Kvällsposten. Tycker också att det redigerades väldigt bra i tidningen, att gavs utrymme och tyngd. Inte minst viktigt för genomslagskraften i andra medier, Kvällsposten citerades bland annat i TT:s texter, i radio- och TV-nyheter.

* Kvällspostens ägare Expressen tog inte ens in en notis om scoopet. Hur kände du inför det?
- Jag var lite förvånad. Men jag utgår från att de gjort en annan nyhetsvärdering. Jag berördes personligen inte så mycket av det eftersom våra läsare finns i Kvällsposten. Å andra sidan så kunde även Expressen- och GT-läsare ta del av nyheten via vår webbsida.

* Blir det svårt att återgå till vardagsrutinerna efter det här scoopet?
- Det där var egentligen mest "vardagsrutin", det ovanliga är att magkänslan håller hela vägen och att man lyckas vara först ut med nyheten. Så det är ingen större förändring.

* Kvällspressen är en slitsam bransch. Känner du dig ännu hungrig där?
- Absolut. Men visst behövs det lite "morötter" ibland, scoopet om konstkuppen är ett sådant exempel på hur viktigt och tillfredsställande det är att få feedback på det man gör.

* Vad handlar den artikel om som du just senast har lämnat ifrån dig?
- Drömmen om ett skånskt tempel i Jönstorp och en mångmiljonstrid mellan ägaren och Anni-Frid från Abba som satsat stora summor i projektet.

* Vilket/vilka jobb drömmer du om att få göra?
- Jag har ingen särskild dröm, det dyker hela tiden upp nya intressanta idéer och infallsvinklar. Men en sak som jag inte gjort på länge är djupintervjuer/personporträtt. Det är spännande att försöka komma en annan människa in på livet.

1 kommentar:

  1. Bra jobbat, Lena! Men Expressen verkar inte tro att någonting som Kvällsposten drar fram duger ... Det var en mycket märklig värdering av den kidnappade 2-åringen häromdagen, som vi på Aftonbladet gjorde jättestort.

    SvaraRadera