söndag 12 september 2010

Söndagskolumn: Design lockar sällan till läsning

När design är viktigare i tidningar blir det sällan läslockande.
Mer en syn för ögat än att fånga in texten att läsa.
Sydsvenskans Söndag hade sådan uppvisning i dag.
Titta på uppslaget här ovan. Det är vackert, färgglatt och mönstrat.
Men vad visar det? Och vilket är syftet?
Det tar en tid att fånga in figurerna. Efter en stund kan det tydas som bokstäver. Nästa pussel är att få ihop bokstäverna till något.
Då framkommer ett ord:
Medelklassen.

Detta är ”rubriken” till en artikel som handlar om medelklassen.
Sex sidor följer med samma grafiska bokstavslek.
Blommor, grönsaker, citron, bakelser, svampar, träbitar och andra figurer bildar bokstäver.
Artistiskt och fyndigt. Men vad har det för koppling till artikeln? Och hur suger det in läsaren?

”Ingenting att läsa i dag”, var nog en vanlig kommentar.
Jag kan hålla med vid en snabb bedömning.
Här fanns dock en text som var lättsam och personlig, lämpliga rubriker och bilder var många. Men inget kom med.
Rubrik och bild ska dra in läsaren, grafik komplettera.
Nu blev grafiken ensam bara en lekstuga.
Längre fram kom ett nytt uppslag med karta. Tips på restauranger, barer och kafeer i Göteborg.
Blekt och ljust, inget med kraft som fångade ögat eller suget att läsa.
Små notiser och siffror i kartan där det tog en tid att leta upp siffran som hörde till texten.
Några små bilder på ställena som det tipsades om hade ökat läsvärdet med hundra procent.

Tidningar designas alltmer. Mallar skapas på hur sidorna ska se ut. Fasta block för text och bilder.
Sydsvenskan använder ofta design och utmärkt grafik som förtydligar och förklarar något.
Den här söndagen schabblade de dock helt bort de läslockande signalerna.

1 kommentar:

  1. Du har så rätt så. Det är mer ögongodis än läsgodis.

    SvaraRadera