måndag 18 april 2011

Martin Lidbergs styrka räcker inte riktigt till en tidning

Martin Lidberg är stark. I brottning och i Let´s dance i tv.
Nu gör ett försök med en tidning som heter STARK.

Nu
är Martin Lidberg inte direkt redaktör. Han har, som flera andra gjort, ställt upp med sitt namn för att ge tidningen profil.
Dessutom instruerar han med ett eget träningsprogram.

Redaktören
heter Martin Borgå som i många år gått och tänkt på ett magasin som förmedlar riktig träning och riktig kost.
När han mötte Martin Lidberg så korsades två själar.
Resultatet blev STARK. Tillsammans med flera andra experter förverkligar de nu sina drömmar.

Martin Lidberg visar hur man bygger upp råstyrka - den styrka som vissa får i olika jobb: lantbrukare, flyttkarlar eller brottare och tyngdlyftare.
Här finns inga genvägar för den som inte har jobben. Stenhård träning gäller.
Lidberg föreslår repklättring, viktrullning upp och ner, viss skivstångsträning med bland annat ”crazylift” med ovanligt fattningsgrepp (bild).

Löparskolan har program för få upp flåset till olika lopp - milen, halv- och helmaran.
Gratis träning kan man utöva på stranden med olika redskap som finns där: ställningar, traktordäck och plankor. Men då får man resa till Florida…

Åsa Sandell skriver en personlig krönika om träning - men det är fyra år sen hon lade av.
Ryske brottarjätten Karelin presenteras i ett stort reportage, men inte heller han är särskilt ny eller aktuell.
Järnmannen Rune Larsson, som springer extremt långa lopp, har vi också läst omfört.

Mer träning är att Daniel Tynell - alltid i tätklungan i Vasaloppet - ger tips inför loppet.
Här lockades jag inte alls. Det beror inte på att jag inte åker skidor. Texten presenters för tråkigt. Kompakt, inga ingångsord, långa block och allmänt blekt (bild).

Och så dyker GI-gurun Fredrik Paulun upp i samma hurtfriska bilder på honom själv som vi sett förut. GI-recepten känns också lite uttjatade.
Mer mat blir det när Pernilla Wiberg finns i ett restaurangkök och lagar till middagar.
Även i dessa två reportage reagerar jag på att texten är för tråkigt presenterad och delvis svårläst.

Träning och muskler måste speglas av kraft och tempo.
Namnet och logon STARK har en utformning som sticker ut i tidningshyllan. Layouten har också en egen profil.
Men det allmänt bleka intryck texten ger för ögonen och att träningsråden inte är så speciellt inspirerande, gör att STARK nog inte har tillräckligt mycket musklar för att slå sin in bland träningstidningarna och som en morot till att köra igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar