torsdag 9 april 2009

Connoisseur - för de exklusivt utvalda

Bara kring 41 000 personer i Sverige kan få den här tidningen.
En exklusiv och utvald grupp.
Det är inte bara komikern Robert Gustafsson som kan ironisera över svårigheten att få tag i tidningen.
Men det kan lyckas med det Robert inte klarade, utan att vara utvald...

Connoisseur heter tidningen - ”Sveriges enda miljonärstidning”.
Den är tjock - 164 sidor. Den är tung - 0,6 kg.
För att få den gäller en årsinkomst på 1.2 miljoner eller en förmögenhet på fem miljoner kronor.
Och pengarna ska tas ut och beskattas i Sverige.
”Connoisseur skall vara en belöning för de i Sverige som bidrar mest.”

Tidningens programförklaring pumpar in självförtroende hos mottagarna och annonsörer:
”... når de mest framgångsrika personerna i Sverige... det finns produkter som är av sådan kvalitet och har ett sådant värde att inte vem som helst faktiskt har möjlighet att äga dem... det finns tjänster så avancerade att dess målgrupp är extremt svår att nå... vi har m a o ”pinpointat” de absolut mest välbärgade personerna i Sverige, och har full kunskap om denna betydelsefulla målgrupp”.

8 000 läsare har valt att gå med i ett nätverk - Connoisseur Club - ”Sveriges mest unika och selektiva medlemsclub för kapabla människor...”
Och vad vill då denna exklusiva grupp se i ”sin” tidning?
Annonserna är på 39 sidor från Mercedes, Lexus, Audi, Rolex, Carter, Omega, Gaggenau, Hästens.
Exklusiva möbler och köksmaskiner, gallerier, hotell, banker, flygbolag.
Och vin - men där behöver inte alla vara miljonärer: Penfolds Thomas Hyland för 104 eller 109 kr flaskan platsar.

Artiklarna är en intervju med Ulf Adelsohn, Sveriges bästa skolor presenteras - ”för ambitiösa elever med siktet inställt på internationell karriär - affärsetikett i olika länder, koll av de vassaste tv-skärmarna - den billigaste för 38 000 kr och dyraste för 795 000 kr - bilmässan i Detroit med de exklusivaste modellerna, båtnyheter i prisnivån 3-4 miljoner, röster om ledarskapet, guide till topprestauranger och resor till Buenes Aires och till paradiset Bali med tips på tio exklusiva hotell.

Exklusivt och glassigt, en tidning som kan ligga och glänsa i de fina salongerna.
Lite för intern beundran.
Det är en liten inblick i en värld där bonusar är en självklarhet för tillgång till allt.
Det är ingen bläddertidning, det är mera en katalog.

Tidningen är inte alltid lättläst. Ljus speglas i det blanka pappret. Många sidor är i svart eller rött med vit text inlagd. Texterna kunde varit bättre.
Ändå verkar Connoisseur lite balanserad i jämförelse med den nya tidningen First Class Consierge (presenterad i tidigare inlägg).
Peder Lamm är chefredaktör. En miniintervju kommer i nästa inlägg.

3 kommentarer:

  1. FY FAN vilken jävla PISSTIDNING!
    Varje gång den dimper ner i inkastet går den rakt i returen.

    SvaraRadera
  2. Kanske ännu smartare att ringa/maila redaktionen och säga att du faktiskt inte vill ha den. Sambon har fått den också och har gjort det. En handling som tydligare visar vilken sida man väljer.

    SvaraRadera
  3. Jag ger bort den till en polares son som är 17 år gammal.Han påstår att den ger honom en hel del ragg på brudar.Kul att kunna bidraga med sådant med,så då kan man kalla sig hallick med:)

    SvaraRadera