lördag 20 november 2010

Weekendkrönika: Kunglig pratglädje och skojeri

Kungligheter säljer tidningar - på olika sätt.
En tidning lyckas bra - en lurar läsarna.

En miljon läsare fick i fredags gratis Di Weekend, en bilaga till Dagens industri. Prinsessan Madeleine i New York var dragplåstret.
Tidningen vill få fler läsare att upptäcka hur bra den är.

Några hundratusen köpte Aftonbladet i torsdags för att läsa om drottning Silvia som talar ut efter ”skandalboken” - den om kungens affärer.
Vad Aftonbladet ville få läsarna att upptäcka är obegripligt. Löpsedeln visade sig vara en bluff.

Silvia var i Bryssel som inbjuden till en konferens om barn som rymmer hemifrån.
I Aftonbladet blev det:
SILVIA BRYTER TYSTNADEN
Så mår hon efter skandalboken

Silvia sa tre ord i artikeln:
- Jag mår bra.
Det räckte till en löpsedel, förstasida och fyra insidor.
Tre ord! För säkerhetsskull upprepades det två gånger.
Dessutom tillade hon, om sitt uppdrag:
- Det här är intressant.
Summa sju ord när drottningen ”talade ut”.
Men inget av det kopplades till ”skandalboken”. Och ingenting mera om uppdraget i Bryssel.

Madeleine är i New York i sitt uppdrag för World Childhood Foundation, en organisation som startats av drottning Silvia för att bland annat hjälpa gatubarn i världen.
I Di Weekend är hon mycket pratsam om sitt uppdrag. Öppet berättar om det oavlönade uppdraget, livet i New York, senast tiden i Sverige och framtiden.
Det räcker till fem sidor med fina bilder till.

Di Weekend vann säkert många nya läsare på sin artikel. De fick valuta för vad som lovades i rubrikerna.
Aftonbladet tappar troligen flera tusen köpare på sina rubriker och "reportage".
Läsarna blev lurade i en parodi på spetsad kvällstidningsjournalistik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar