måndag 22 februari 2010

Bråkigt i och kring kvinnors affärstidning

Mäktiga män och väna kvinnor - affärsvärldens schabloner.
Passion for Business är en affärstidning för och om kvinnor som vill vända på det.
Passion for Business tar det på allvar - kvinnor lyfts fram.

Signalerna är klara: tjejer ska visa självförtroende, bli tuffare och ta för sig. För egentligen har ingenting hänt de senaste åren - män tar fortfarande de ansvarsfyllda posterna.
Dock blir det både komiskt och lite utmanande när Erik Penser redan i början dyker upp i en annons för sitt eget bolag i en stor svartvit bild och klassiskt direktörpose vid skrivbordet.
Och Fredrik Reinfeldt får också stort utrymme - men han hyllar kvinnorna som lyft fram honom.

Bråk är temat - Sveriges bråkigaste kvinnor. Kvinnor måste bråka för att komma fram.
Och bråk var det visst också på tidningens redaktion när den körde i gång. Viljor gick inte riktigt ihop.
Inte helt ologiskt heter också chefredaktören Bråkenhielm

Svenska är inte riktigt fint inom business. Medarbetarnas titlar och vinjettord är på engelska.
”Sales & Marketing Director” låter lite vassare än försäljnings- och marknadsdirektör.
Och det heter ”Startup” i början, inte Ingång/Inledning som i andra tidningar.

Första stora reportaget handlar om Sveriges bråkigaste kvinna - Jessica Löfström, vd för bemanningsföretaget ExpanderaMera. Klädd i blåjeans och med hjälm på huvudet. Det var i stallet hon lärde sig bli bråkig och effektiv.
Texten är på svenska, med översättning till engelska direkt bredvid i lite mindre stilgrad.

Sen är det genomgående svenska i en lättsam blandning.
Annonser finns för väskor, smycken, krämer, plastikkirurgi och avkoppling på spa…
Anna Anka hyllas - det är inte fel att jobba hårt för att bli rikt gift. Miss Inga från Mellerud visar hur det går att modemässigt bli en Anna Anka med second hand-kläder.

En liten söt bil duger inte för för kvinnor i karriären. I en bilduell jämförs BMW X1 (bild) och Lexus IS med lite kul testfraser:
”Komfort - som att sitta i vardagsrummets bekvämaste möbel mil efter mil… ”gör parkering busenkel, smiter in i gluggar i parkeringsfickor…”

Businessskvinnor kan precis som män få det att röra ihop sig ibland:
Mogna kvinnor tar vad de vill ha - en yngre älskare. Det är en amerikansk trend med cougars - skogslejon som lyfts fram som förebilder.
Och Malena Ivarsson antyder i ett annat svar att det inte är helt fel att gå sängvägen.
Samtidigt varnar en krönikör för kontorsromanser.

Mycket är sig likt från affärsvärldens tidningar, här är det bara med kvinnligt stuk, men inte mycket mjukare.
Typsnittet i texten är dock lite annorlunda, samma i rubriker som i text, en bredare stil. Lite ovant i början, men när ögonen vant sig är den lättläst. Lite mer svärta kunde den ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar