söndag 29 mars 2009

En shoppingguide som kan förföra

Färgstart, förföriskt - och farligt.
Så kan det sammanfattas om Red Pages Magazine - en typ av shoppingguide som verkar journalistisk och ser ut som ”en riktigt tidning”. Men det är rak produktinformation på ett mer förföriskt sätt.
Den är snygg, den är lättläst, den lockar troligen många att läsa.
Men bakom varje artikel finns ett varumärke som vill presentera sin produkt.

Sommarens alla sneakers visas i ett bildgalleri med kort text - och med en sportbutik bakom.
Förre fotbollsspelaren Johan Mjällby tippar lite om vinnare i Allsvenskan - med ett spelbolag bakom
Sommarens utemöbler presenteras - allt från en viss butik.
Tre tjejer berättar om hur kul det är att ha Facebook i fickan med mobilen - den sista är förstås ett speciellt märke som säljs i en viss butik.
Framtidens vinbutik presenteras där det går att prenumerera på ett visst vin och få det hemkört - av ett speciellt företag förstås.
I den stilen är det. 16 lättfångade sidor.

Längst ner på varje sida ligger en presentation: ”Denna artikel presenteras av xxxxx” - det företag som ligger bakom.
”Red Pages Magazine är en gratis shoppingguide i samarbete med leverantörer och andra vänner. Mer läsning, fler erbjudanden - ökad njutning!”, skriver redaktionen själv.
Den här typen av ”tidningar”/reklam är omdiskuterad. Rätt skött kan de var effektiva och flytta över reklampengar från tidningar. Men ofta är det dåligt och blir bara returpapper som retar mottagarna.
Även månadsmagasin och kvällstidningar frestas ibland att göra liknande artiklar.

Red Pages Magazine kommer ut med direktreklamen främst i Stockholmsområdet. Det går att få tidningen hemsänd i brevlådan också. Den har tidigare kommit som månadstidning, men ändrar nu inriktning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar