måndag 16 mars 2009

Resetidningar kämpar om läsarna

Resemagasinen möter konkurrens.
Dyr dollar och euro och två nya uppstickartidningar.
Av de fem magasinen är en på fallrepet.
Expressen och Aftonbladet har vässat sina resetidningar.
Målgruppen finns och resedrömmarna är kvar.
Bokningar av resor inför sommaren pekar inte på någon större nedgång.
Några kanske skjuter på resan och låter drömmarna stanna vid att läsa i tidningar.

De fem största magasinen är Allt om Resor, Vagabond, Res, När & Fjärran och Escape.
De har likvärdiga koncept: reportage med upplevelser och guider med olika punkter: resa dit, ta sig runt, äta, bo, se och göra, köpa.
Med lite olika profil försöker magasinen hitta sin nisch.
Kritik brukar riktas mot resetidningar för det är olika arrangörer som betalt resorna och fått sina resmål omskrivna.

Bjudresor finns i branschen och det frestar många. Skribenterna vill gärna i väg och redaktionerna spara pengar. Ibland skymtar det igenom i texterna.
Stor försiktighet finns mot att nämna det som är negativt.
Lite sammanträffande är att i de senaste numren har flera av tidningarna haft reportage från Maldiverna och Kairo.
Riktade annonser kan placeras nära en viss typ av artiklar, ibland mitt i artiklarna.

Bredden och entusiasmen fångas - från badorter och storstäder, till äventyr i djungel och öken.
Skribenterna är personliga och verkar ha gjort det de skriver om.
Många nyttiga faktauppgifter läggs fram.

En genomgång av de fem magasinen kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar