måndag 1 augusti 2011

Paddling - med kaffe och whisky!

För en landkrabba borde en tidning om paddling vara ointressant.
Men bloggen fick en del nya läsare efter inlägget om Sjöräddningssällskapets tidning Trossen.
Och dessutom har jag fått inbjudan till Tjäröfestivalen - en paddlingstävling.
Så då måste jag förstås kolla specialtidningen som heter just Paddling.

Här möts jag av många olika typer av kajaker - man bör ha tre stycken, anser chefredaktören.
Och mycket vatten förstås, oftast spegelblankt. Det är väl så det ska vara - ett skönt glid i sol på lugn yta.

Paddling har dock lite svårt att bli trendigt, anser chefredaktören Jonas Hollander.
Här finns inga stora häftiga motionslopp, inga tv-sändningar eller kända profiler och egentligen ingenting som är riktigt nördigt.
Skulle jag bli nyfiken på paddling så är hela tidningen en bra grund för att lära mycket.
Här finns träning med tips och trix, olika varianter av kajaker och tävlingsgrenar.

I ett stort test granskas kajaker ur många viktiga punkter och redovisas med omfattande grafik.
Jag får tips hur jag fixar till min slitna kajak, om bra hållare på bilen och bästa våtdräkten.
Mycket av vad jag behöver veta i grunden.

Grafiskt är tidningen stram. Inga onödiga utsmyckningar. Små huvudrubriker i versal stil, oftast på vänstersidan.
Textblocken är lite för tunga. Det saknas ingångsord eller mellanrubriker. Avstånden mellan raderna är tätt, allt blir lite svårläst.
Spaltbredderna växlar på ett märkligt sätt. Två spalter slås ihop till en och växlar med en smalare.
Onödigt irriterande och utan någon effekt.Bilderna och några lättsamma sidor stimulerar till paddling.
Jag kan frestas av en skön tur i övärlden vid Sicilien om den haft en lockande rubrik.
I svenska vatten kan en tur med stopp vid kaféer locka - men så visar det sig vara reklam för en bok.
Då är det mer frestande med en tur i skotska vatten vid öarna i Hebriderna - och lämpliga stopp vid whiskydestillerier!
Någon stänkare behövs säkert i de vindfriska vattnen - hur det nu går ihop med sjösäkerhet.

Men allt detta tänder ändå inte mig.
Jag fortsätter hålla mig på landbacken.
Därifrån är båtlivet tjusigast att betrakta - helst om det inte blåser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar