måndag 2 maj 2011

Blondinbella vågar med en egen tidning

En bloggare tar klivet från nätet till papper.
Blondinbella - Isabella Löwengrip - satsar på sin egen tidning: Egoboost.
En lätt ytlig bibel som vill inspirera tjejer i 20-årsåldern till att våga tro på sig själva och göra karriär.

Blondinbella själv är förebilden. Som bloggare med mest mode, blev hon Sveriges mest lästa.
I dag finns hur många modebloggare som helst.
Blondinbella har växt och har nu fyra företag.

Utom Blondinbella och en bloggartjej till, är det bara en som lyfts fram i tidningen och som lyckats med företagande: En 22-årig tjej i Umeå ville sälja löshår på nätet, men fick nobben av en snutig bankchef när hon sökte lån (bilden).
Hon valde att gå sin egen väg med löshåret. Efter fyra år omsätter hennes företag flera miljoner och finns i sex länder.

Blondinbella egotrippar på flera ställen. Förutom på omslaget, är hon med i en annons på sista sidan (bild nedan). På tre bildsidor visar hon vad hon hunnit med på en månad, bland annat att hålla föredrag, göra en större intervju, semester och shopping i Barcelona, galapremiärer, tv-program, göra reklam, fått pris som Årets kommunikatör… Det är driv i 20-åringar.

I övrigt är det mest enkelsidor med lite snabba tips: skriv rätt cv, nätverka, varva ner, hindra prestationsångesten, bli omtyckt på tre sekunder, dagbok från pluggen, bästa juridikutbildningen, faddrar råd…
Andra tipssidor är om hälsa, smink, träning, dejtning.
Allt känns lite för ytligt och snabbt genomgånget.

Spara pengar är en avdelning som sammanfattar det mesta: ät inte lunch ute - ta med matlåda och spara 15 483 kr på ett år. För de pengarna kan du bo på 5-stjärnigt hotell i New York i en vecka…
En tävling finns också: vinn en resa till Thailand genom att prenumerera på tidningen och svara på en fråga: Vad heter Thailands huvudstad? Klurigt…

Tidningen är färgstark, mycket rosa och tjejig. De få texterna är lättlästa. Men mixen mellan annonser och det som anses redaktionellt flyter lätt ihop.
Kanske är det så här unga tjejer vill ha sin tidning. Annonser om sköna grejer att längta efter och enkla texter som peppar dem att nå drömmarna.

Annonsmarknaden imponerar i Egoboost!
Av 176 sidor räknar jag till 92 helsidor annonser.
Sen tillkommer ytterligare minst 20-talet sidor med produktinfo som är förtäckta annonser, bland annat ett modereportage (bilden).

Moderna tidskrifter heter förlaget som ger ut Egoboost.
Kanske ligger tänket i att göra tidning just i förlagets namn.
Som ”gammaldags tidskrift” hade det krävts mer och bättre texter och journalistik för att lyckas.
Eller har Isabella Löwengrip egoboostat sig själv lite för mycket i tron på sin tidning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar