måndag 12 september 2011

Gratis för de riktiga magasinnördarna

Pressbyråns tidningshyllor är ögongodis för tidningsnördar!
Det kittlar i fingrarna och många kan inte låta bli att bläddra.
Mitt i mängden hittar nördarna sin egen tidning - helt gratis.
SID är Pressbyråns gåva till alla med kärlek till tidningar.

Ett nummer kommer per år och det tredje har kommit nu.
Jag har gillat de två andra. Djärv, uttrycksfull layout och intressant läsning.
Årets SID satsar mer på det ”fina” magasinen - mode, livsstil, affärer - och gärna utländska med lång, tung läsning.
Och då är förstås bland alla Andy Warhols Interview.

Tolv sidor får Interview och då är det långläsning, närmast åt bokhållet till (bild).
Som tidningsläsare vill jag gärna ha lite ”andhämtning” i läsningen, antingen med halvfeta ord som inleder nya block eller klassiska mellanrubriker.
I de fina magasinernas värld är sånt störande. Här ska texten vara ljus, stram och tät. Bilderna visar hur starkt styrd sidornas utformning är.
Men läsningen är intressant för den som går igenom.

SID ger läsarna en bra inblick i magasineras värld.
De följer arbetet på några redaktioner, presenterar olika redaktörer (bild). Långläsning blir det när reportrar får berätta om sina scoop som de var först och ensamma om och genomslagskraften det fick.
Men ändå tycker jag att det blir en tidning för nördarna och de som jobbar i branschen. Jag känner inte riktigt att den ”vanlige” läsaren grips lika mycket.

All text i SID har samma strama form. Det kan kräva ett tränat öga och ett perfekt dagsljus. Redan vid en ”vanlig” läslampa kan det bli tröttsamt.
Några smala spalter mitt i de inledande sidorna har alldeles för liten text.
Några inkopieringar av text i bilder blev direkt svårlåst.
Så jobbar många magasin - det får inte vara något som stör det strama.

Bara en riktigt ”folklig” tidning hittar jag i SID.
Det är tidningen Traktor som får berätta om vilka tidningsomslag som varit mest säljande.
Överraskande nog visar det sig att traktorer kan sälja tidningar - särskilt om traktorerna är gula, gröna eller är helt gömda i vit snö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar