måndag 1 juni 2009

Golf för kvinnor inget hole in one

Kvinnor gillar golf för det trevliga som hör till!
Red Tee - en golftidning för kvinnor förstärker den tanken.
Hoppsan.

För golf, mode, hälsa, spa, gourmet, resor, säger tidningen.
Så mycket golf är det inte.
Men mest av det andra.
Redan omslaget är förvirrande. En blond kvinna som tittar rakt mot läsaren.
Det ger mer antydning till skönhets- eller frisyrtidning.
Möjligen går det att se att hon håller en golfklubba bakom huvudet - om den slagpositionen finns i golftekniken...

Formen är plottrig och några av texterna är inte lätt att läsa.
Det verkar mest vara en reklamtidning, bland annat om ett spa, men även kläder och andra produkter.
Tio sidor är om mode, passande i baren. Lämpliga sminkprylar. Mat där mango ingår verkade vara en gratisannons för ett känt spritmärke. En sida med solglasögon.
En genomgång av golfklubbor för kvinnor borde vara intressant, men även här doftar det reklam för olika klubbor.

En intervju med Louise Permelin, som vill lyfta fram svensk elitgolf ger lite tyngd. Även ett reportage om mental träning för att lyckas bättre på banan.
Övriga texter blir lätt pladdriga. Chefredaktören berättar om den perfekta packningen (snygga kläder, smink, accessoarer), en krönika om skillnaden mellan tjej och kärring och ett golfproffs skriver en dagbok om det mesta utom golf.
Golftidningar för män innehåller golf och kanske är det ingen skillnad på hur män och kvinnor läser dem.

Red Tee hittar inget golfstuk och allt det andra gör andra tidningar för kvinnor mycket bättre.
Slagtekniken från omslaget kan finnas - för att klippa till med järn-9:an i skallen på den som recenserar så här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar