tisdag 7 december 2010

Ännu ett tåg som inte kommit på rätt spår

Folk klagar på tåg som inte kommer och tider som inte hålls.
Vad är då mer passande än att kolla en tidning som heter Tåg.
Tyvärr hittar den inte heller in på rätt spår.

Tåg vänder sig inte direkt till passagerare, utan mer till intresserade nördar. Kanske till grabbarna som byggde modelljärnvägar och som nu blivit lite äldre män med intresset kvar.
Mest påminner den om en hobbytidning på lite finare papper.

Det börjar inte särskilt bra heller. Ett block med ”tågnytt” inleder och även här handlar det mycket om tåg i olyckor eller som spårat ur.
Text följer sen i hela tidningen rakt upp ner i tre spalter med lite bilder inskjutna här och där. Varken text, bilder eller layout har det rätta journalistiska stinget.

Ändå finns här en grund som kan presenteras lite bättre.
Gamla järnvägsstationer brukar alltid locka fram nostalgiska minnen bland alla som åkt tåg när de var små.
I det här numret hittade tidningen en sådan som presenterades med den upphetsande överskriften ”Besök i Böda”.

en järnvägsmässa visas framtidens motorvagnar. Mer slimmad design med djärv och tuff ”nos” kommer.
Det lutar åt att det blir mera likt flygplan på spår.
Ett passande namn på tidningen hade kanske varit Lok - eller motorvagn som det heter i dag. Särskilda tåg som drar vagnar är ovanligt i dag.

Av nära ett 80-tal bilder är mer än en tredjedel bara lok/motorvagnar. De flesta bilder är på två spalter, staplade ovanpå varandra. Ibland på sidornas tre spalter. Ingen ”dragare” som kan överraska - utom en. På mittuppslaget kommer ett skånskt pågatåg i grön miljö med Malmös Turning Torso i bakgrunden (bilden).

I Hässleholm har en fantastisk modelljärnväg byggts upp och visas i ett rum som är 25 meter långt. Allt är skapat efter verklig förebild av stationsområdet som omgivningen är, nu som Europas största station i skala 1:87.
Malmös citytunnel provåks, skånska pågatåg kommer i ny form och Sveriges första tågförbindelser med utlandet får en genomgång.

Jag skulle kunna suga åt mig allt. Felet är att tidningen inte presenterar det attraktivt. Men nu är jag heller inte medlem i Svenska järnvägsklubben. De 7 000 där som får tidningen är kanske nöjda.

Tåg lyckas inte som tidningar om bilar, motorcyklar eller traktorer, där även mindre intresserade kan ryckas med.
Tåg har en bra bit kvar för att komma in på rätt (tidnings)spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar