torsdag 1 april 2010

Ny nischtidning snusar på marknaden


Hitta nischen och ge ut en tidning.
Fint som snus om det funkar.
Snus är en ny tidning som provar och kanske lyckas.

Omslaget strålar med en tjej med röda läppar som just är på väg att lägga in en prilla.
- Coola tjejer snusar är ett begrepp vi hakat på och vi tror det lockar manliga läsare, skriver redaktören i ledaren.
- Med tidningen vill vi också ge EU en utmaning när de vill begränsa och reglera snusandet. Snus är en stark svensk produkt och tradition som vi ska värna om.

Tidningen har fart, entusiasm och en stark tro på vad de säljer ut.
Layouten är rak med slagkraftiga rubriker och bilder med klara signaler. Texterna är ganska korta.

Kvinnor kommer starkt som användare och de gör snusandet lite finare. En kyss kan få kvinnor att rygga tillbaka men efter tidningens instruktion lär många klara av det. Hemmapularna får tips om hur de gör eget snus. Semesterfiraren utomlands vet vilka abstinensbesvär som kan uppstå och här får de veta inköpsställen på de flesta turistorterna.

Guiden över kändisar som lägger in en prilla innehåller många överraskande namn bland både män och kvinnor. Riksgenomgången om snusandet i olika län i landet visar en stark ökning i Stockholm och kring Stureplan.

Tidningen ger också varningar och råd för farorna.
En större artikel handlar om vad som händer i kroppen när snusets verkan sätter in.
Hjärtat kan ta stryk och blodtrycket påverkas, läkarnas råd kan hjälpa innan det är för sent.
För den som vill sluta finns råd om hur det går att sluta utan att deppa ihop.

Fredrik Reinfeldt och Anders Borg pressas på hur de ställer sig inför snus. Det är valår och båda är medvetna om att snusarna är en stor och stark väljargrupp och båda antyder att de kommer med några utspel snart. Även Alliansen stöder. Maud Olofsson och Göran Hägglund är medvetna om hur viktigt snus är i deras hemtrakter i Västerbotten och Degerfors.

Snus kopplas till manlighet och det märks på annonserna. Det är främst snusmärken men också flera produkter som kopplas dit. Bland annat drycker som Norrlands guld och Red Bull. Border shop i Tyskland finns också med. Andra är fjällskoters, surströmming, tandkräm.
Rederier med Ålandstrafik som lever gott på snusförsäljning har helsidor.
Butiker som säljer blåjeans, skogshuggarskjortor och truckerkepsar har hakat på.
Hela videoserien med Ronny och Ragge liksom Pistvakt erbjuds också. Även Gällivare kommun är med.

Första numret som kom ut 1 april är ett one shot, men planerna är att ge ut fler. Nästa väntas till sensommaren.
Premiärpriset är 29 kronor och första numret säljs tillsammans med de flesta snusmärken till ett attraktivt paketpris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar