måndag 8 mars 2010

Lite för tungt och t(u)rist


Resor är nyfikenhet, upplevelser och nya vyer.
En branschtidning borde förstås spegla det.
Turism och Resor heter en som inte lyckas.
Här är det mest t(u)rist att läsa.
Hit och Dit var tidningens lite kraftfullare namn förut, men som nu tonats ner.

Turist är inget ”bra” ord.
Det blir inte bättre av att läsaren matas med ordet i olika varianter på de inledande 20 sidorna.
Mellan alla ”turist” kommer massor av andra ”tunga” ord: besöksindustrin, turistdelegation, boendeanläggningar, nationella besöksnäringsstrategin, Tillväxtverket, evengemangsaktiviteter, prioriterade marknader, kompetensbehov, kvalitetssäkring, EU-projekt…

Efter den svettiga inledningen kommer en del intressanta reportage:
Sjön Runn i Dalarna - Lake Runn - okänd i Sverige, men lockar tusentals utländska gäster. Experium, ett upplevelsecentrum i Sälen. Bordershop - gränshandelsbutiken i Puttgarden. Bottenviken - som vill lansera sig som ett matrike. Resekvinnan som spår nya trender. Kulturarv som borde utvecklas…

Platser som lockar massor av besökare till upplevelser. Men varför ska det presenteras så tungt för de som jobbar i branschen?
Även här är det många onödiga ord och tempofattiga texter. Det kunde lyfts fram och presenterats mycket piggare.
Texten skulle också må bra att vara i lite större grad.

Tidningen är annonstät, många jobbar i branschen så läsekretsen bör vara stor.
De är värda att tycka det är roligt att läsa om sin egen verksamhet.
Lite kvickare rubriker, rappare texter, bättre utnyttjande av bilderna, en lättsammare öppning med de korta nyheterna och mera kraft i reportagen - en totalrenovering krävs.

Flera branschtidningar har på senare år gjort ett stort lyft genom att kalla in lite hjälp utifrån för en omgörning.
Det bör Turism & Resor också göra.
Som det är nu är det lite som Povel Ramel sjöng:
”…icke tycka om turist, tycka turist vara trist…”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar