söndag 18 januari 2009

Motion som lockade - och inte gjorde det

Kundtidningar dyker upp lite varstans, i affärer, i reklam eller med morgontidningen.
Lite ”farliga” för betaltidningar som kan tappa annonser, men effektiva om företagen gör det på rätt sätt.
En som damp ner var Sats Magasin, träningsspecial 2009.
Rätt tajmat i början av januari när alla känner att de vill komma i form efter jul och nyår.
De flesta tidningar haft reportage om gym och träningsmetoder.
Sats väljer en egen kundtidning som följer med morgontidningen.
Ett smart knep då den går vid sidan om skylten "Nej till reklam".
Magasinstilen fångar läsaren direkt att börja bläddra.
Vitt papper och färgstarkt.
Tips om att komma igång, få mera ork, välja rätt träning, en guide om vad alla träningsmetoder innebär, ett matreportage om att "ladda lådan med lätt och läckert”. Rubrikerna har en hurtfrisk ton utan att utmana för mycket. Infällt här och där fanns små rutor med tips från PT - personlige tränaren. Allt leder förstås till Sats egna ledare och träningsprogram.
På omslaget till tidningen finns fyra rabattkuponger.
Den här tidningen lockade troligen många till att börja träna på Sats.


En till dök senare upp med morgontidningen i Malmö: Bellevue stadion - fullt av upplevelser.
12 sidor i tabloidformat, gjord av en mediebyrå.
Dels tänkt som presentation av anläggningen och lite reklam för kommande squash-EM.
Artiklar om beachvolley inomhus, skolgympa, motion för hela familjen, seniorer som spelar badminton och en bild om att det finns spinning.
Inbjudan att på att titta på squash-EM på nya banor, försvann helt. Det var bara en anonym annons om att det gick att boka biljetter.
Squash för alla och en ruta om att prova-på, fungerade kanske som en liten signal.
Försöket att locka företag till kundträffar med beachvolley, kunde gjorts roligare.
12 pingisbord nämndes bara på en rad.
Racketsporterna har tappat mycket bland alla andra nya former av trendmotion.
Tidningen lockar nog inte många nya att börja efter den här tidningen.
Nyfikenheten på anläggningen och suget att börja med något där, känns inte riktigt.
Det blev mest lite av ”välkommen till oss”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar