torsdag 29 september 2011

Nya Dagens Nyheter är bättre på hemmaplan

Nya Dagens Nyheter är bäst på hemmaplan - i Stockholm!
Jag var i min genomgång (se tidigare inlägg) inte helt nådig mot tidningens omgörning.
Men varnade mig själv för att ge kritik av de första dagarnas tidningar.
Från DN fick jag också en synpunkt om att vara försiktig med motorsågen.

hemmaplan är det är en betydligt bättre tidning än den riksupplaga om kommer till Skåne. Tjockare, innehållsrikare, annonstätare och mera Stockholm.
Främst bilagan DN Sthlm ger mycket mera.
En prenumerant av riksupplagan tycker jag ska känna lite besvikelse.

Efter en hel vecka ser jag att DN är stram, men ändå lättläst.
Formen är förstås en standard som de flesta dagstidningar har.
DN är inte nyskapande på något sätt. Jag hade väntat mig lite av detta och främst fler signaler av Rickard Franks tänkande från Trelleborgs Allehanda.

Tjockast är det i helgerna - fredag, lördag, söndag.
I bilagorna är reportagen lite mer flyhänt utgjort i bilder och layout.
Kulturdelen är som kultur brukar vara - mycket texttung.
DN har mycket annonser. Flera sidor blir lite plottriga där varken text eller bilder kommer fram.

Jag tar till finsågen på några saker:
Förstasidorna övertygar mig inte alla dagar.
Alldeles för ojämnt. Vissa dagar är det plottrigt. Toppnyheten/bästa grejen lyfts inte alltid fram. De röda blocken med kortnyheter kommer inte till sin rätt. Här behövs en åtstramning. Färre och mer kontraster.

DN är förtjust i grafik: kartor, ringar, siffror - ofta tillsammans i ett paket.
Lösningarna är inte alltid de mest lättfångade för ögat.

Jag vänjer mig vid typsnittet i rubrikerna, men tycker ändå det är ett val av en gammalmodigt form.

Sporten var tunn, för att inte säga dålig, i riksupplagan. I Stockholm är den matigare. Lokalsport är svårt i storstadstidning. Det blir ändå lite riksreferat över de större händelserna. Jag saknar personlighet i texterna. En del bakgrundsartiklar med hel bild på ena sidan och all text på den andra, blir tungt.

här tror mitt dagliga husorgan - Sydsvenskan - blir när samordning sker med Dagens Nyheter!
Likheterna är redan många.
Utrikes, inrikes, mat, motor, ekonomi och lite till kan bli samma i tidningarna! Sidorna behöver bara göras en gång.
Sen fyller man på med lokalt i Stockholm och i Malmö.

Jag har sett en sådan samordning i kvällspressen.
Det är inte alltid lyckat för den tidning som blir slukad.
Nu blir det intressant att se vad som händer med Sydsvenskan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar