måndag 18 maj 2009

Tara och Amelia i ett lyft - lika som bär

Damtidningarna hakar på trenden att göra ett lyft i vårsolen: Mer, bättre, smartare, sundare, snyggare och ny, ny, ny...
Det gäller mest tidningarnas form. Lite tajtare, mera ljus och luft, men inte alltid lättare att läsa.
Och ibland undrar man under bläddringen: är det här Tara eller Amelia, gamla eller nya...
De verkar ha bytt lite med varandra, lånat, delat samma, gjort likadant.
Det blir mycket lika som bär.

Målgrupperna skiljer sig inte så mycket - Amelia vill nå kvinnor kring 30, Tara de kring 40.
Tara har bytt rubrikstil och annan stil på texten som blivit mindre. Det har blivit mera kompakt, mer läsning och mer levande layout.
Gamla modellen var mera stram, men också lättläst med större textgrad.
Amelia känns igen med sina signaler: citaten, handskrivna rubriker, rutor, ramar, pilar och den runda plattan med text/rubriker.

Vad är då olikheterna i innehållet?
Träning: Amelia tipsar om olika 10-min pass, Tara kör på att det ska vara träningspass varje dag. Och platt mage ska det förstås vara. Finns det någon tidning i år vår inte kört temat ”platt mage”?
Mode: blocken i mitten är som en fortsättning av varandra. Samma form.
Bilder: sida efter sida, reklam eller reportage: kvinnor strålar, leende, med styrka och självförtroende.
Män - Tara har bara en sida, Amelia har sex, men temat är gemensamt - män försoffas lätt.
Resor: Tara har tre kvinnor som gör 12-15 resor per år och dessutom hinner med karriären. De ger sina tips om tre städer. Tara har fyra sidor om Färöarna, mest med fakta för naturälskaren.
Skönhet: samma typ av produktinfo.

Amelia buntar ihop mycket till på weekenden, nästan med prestationsångest: laga mat, lyssna på musik och se på video, gå på film och teater, fixa i hemmet. Tara splittrar det lite mera över sidorna.
Det är färgstarkt, entusiastiskt och styrka på 156 och 164 sidor. Men det är också sidor som är mycket lika varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar