måndag 14 juni 2010

Präktiga Icakuriren säljer ut sig


Icakuriren är en färgstark tidning.
Duktig och präktig, men ändå lite avslagen.
Den griper inte riktigt som Ica-Stig i reklamen.
Här fångas ett urval som finns i andra veckotidningar.
Mat, mode och trädgård dominerar.
Lugnt och lättläst med en stram layout.

Läsarna ges många aktiviteter; skriv- och bildtävlingar, tips om mat, blogga på nätet.
Frågespalter finns i mat, hälsa, relationer och djur. Linda Skugge svarar på tonårsfrågor som bygger på hennes egna erfarenheter.
Allt känns präktigt, hemvävt och jordnära.

Icakurirens styrka ligger i konsumenttester av varor. Ofta väcker de uppmärksamhet. De ger en vägledning, men är inte lika starka som Råd och Rön och Sverker i tv.
I det här numret fanns ”alla” goda råd inför båtköpet. Samtidigt hakar de på med lite mat för sjöbjörnar.

Mycket är aktuellt på ett nästan förutsägbart sätt.
Nu vid fotbolls-vm tipsas om lite plockmat hämtat från värdlandet Sydafrika. En strutsrostbiff på friterad sötpotatis kan sitta rätt mellan matcherna.
I bröllopstider uppmanas läsarna att virka en prinsesskrona!
Ingen tidning så här års utan några grilltips! Här en liten riv-ur-bilaga i halva tidningens format.

Icakuriren hittas inte i alla tidningsställ.
Ändå tycker jag vid genomgången att jag känner igen mycket från en annan tidning jag brukar kolla.
Och visst - delar och grafik finns i en bilaga som följer med en kvällstidning varje vecka.

Tidningar har i dag mer och mer samarbete för att överleva.
Att sälja ut sin profil är fel väg.
Varje tidning ska vara rädd om sin egenart - annars försvinner läsarna ännu fortare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar