torsdag 25 november 2010

Bäst på tester - men tråkigast att läsa

Nyttig och välbehövlig.
Tråkig och anonym.
Råd och Rön är tidningen som inte har det lätt att nå läsarna.
Efter genomgång av senaste numret ser jag att det bästa kommer på sista sidan!

Namnet Råd och Rön är inte särskilt spännande i tidningshyllan.
Men titeln säger vad tidningen handlar om - goda råd och rön och prylar som vi så lätt köper.
Det behöver vi som lättlurade konsumenter. Tv-apparater, skidor, termosar, mobiler, bredband, jeans, däck…

Snabba köp vi faller för i butikerna. Men vilket är bäst i prisvärde och användning?
Råd och rön gör tester och jämförelser som ingen annan har tid och möjlighet att göra.
Ofta hämtar dagspressen bra tester från tidningen och presenterar det slagkraftigt.
I Råd och Rön är allt präktigt och tråkigt.

Bilderna är allmänna och hämtade från bildbyråer. Testade produkter visas i pyttesmå bilder. Ingen människa finns med som kan fånga i läsintresset. Se vid test av slalomskidor, sportbehå eller blåjeans, som får den rätta slitningen med farlig sandblästring: här borde någon användare lyfts fram i namn och bild för att suga in läsarna.

Utom bilder måste det in lite grafik som piggar upp.
Texterna kommer nu rakt upp och ner på sidorna i tre eller fyra spalter.
Nyttig läsning, men tråkigt.
Här behövs större variationer, mer bör brytas ut i korta rutor och block.

Tabeller är aldrig särskilt roliga. Finns det tretton produkter som granskas i 27 olika punkter så blir det pekfingervals över två sidor för att följa med i raderna. Ändå blir man inte riktigt klok på vad som är bäst - det blir lätt förvirrande. ”Bäst i test” markeras dock med en liten vinjett.

”Sämst i test” skulle jag vilja ge Råd och Rön i en tidningsgenomgång.
Och det bästa på sista sidan?
Ja, där säger tidningen att den ska komma i ny form i nästa nummer!
Det blir en intressant genomgång i nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar