måndag 5 september 2011

Hollywood mot bönder i kundtidningsstrid

Ica dukar upp med Buffé och Coop med Mersmak.
Två kundtidningar som är ganska lika som bär.
Mycket mat och recept.





Buffé
vill vara lite trendigt aktuell. Ungefär som i tv-reklamen.
Mersmak vill vara mer präktig och miljömedveten.
Buffé dyker upp hemma hos Hollywood-
frun Maria Montazami som bjuder upp till just buffé.
Mersmak satsar på svamplycka från skogen - och morotsodlande bönder på Gotland.

Skilda världar och kontraster. Två omslag som lockar olika typer av läsare.
Hollywoodfrun är aktuell i höst igen och skapar känslor. Hennes fester är alltid lite extra där varje gäst ska känna sig särskilt välkommen.
Här bjuder hon på tilltugg som ostbollar och lite annat smått och gott med kalifornisk/svensk ton.

Buffé ger lite mera glamour i reportagen.
Pappret har mera glans och fler människor dyker upp och berättar om sina recept.
En italiensk kock visar klassiska recept - ur egen bok. Tidningens receptmakare frestar med ryska rätter.
Ett läckert bilduppslag visar 10 snabba mellanmål.
Däremot känns det fel att öppna tidningen med ett grilltema. Det har alla tidningar på våren. Här frestar de med vildsvin och wokade kräftor.

Mersmak möter Hollywood med svamp och morötter.
Svamp har dock många tidningar haft nu i höst. Här är det artisten Anna-Lotta Larsson
Men morötter tillhör nog det mindre ”sensuella” på matbordet.
De två odlande bönderna på Gotland har dock lyckats med sina odlingar och hittat nya köpare.
Och så frestar de med läckra plättar, drinkar och smoothies av morötter.
Änglamark en ett annat präktig tema i Mersmak.

Skillnaden i tidningarna ligger mest i reportagen.
Lite flashigt i Buffé och präktigt i Mersmak.
Matrecepten presenteras likadant.
Båda tidningar tävlar om en utmärkelse i Svenska Publishingpriset.
Som ett gratis alternativ till andra mattidningar fungerar de bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar