torsdag 12 augusti 2010

Kalle Anka har hamnat i den digitala världen

Först var jag en fiskare som borde tycka om Fiskejournalen.
(se förra inlägget)
Sen blev jag en Kalle Anka.
Det är något lurt med den här undersökningen: www.tidningarfordig.se

Det visar sig att Kalle Anka också är ute och fiskar!
Hela havets torskfångst är han på jakt efter.
Och så fick han mig att köpa senaste numret.

Det är kring 50 år sen jag läste Kalle. Men det mesta är sig likt i Ankeborg.
Farmor fyller 60 år och ser precis likadan ut som förut.
Kalle är lika ilsken och trasslar in sig i olika situationer, men blir till slut ändå en hjälte.

Visst har tiden hängt med lite för Kalle, hans vänner och deras värld.
Kalle råkar ut för en paparazzifotograf. Hans evige antagonist Alexander vinner en kamera med alla moderna finesser och ser nu chansen att sätta dit Kalle i jakten på Kajsas gunst.
Kajsa själv har oturen att själv komma på en paparazzibild i en skvallertidning.

Joakim von Anka kollar numera börskursen på datorn. Men han älskar ännu att dyka i sitt berg med kvadriljoner och triljoner av pengar. Joakim får besök av en skolklass där tre elever bestämmer sig för att ha Joakim som förebild och bli lika rik som han.
Men Joakim gillar inte deras ideer, så de bestämmer sig för ett nyare sätt att blir rika: de hackar sig in på datorn i Ankeborgs sparbank, där Kalle fått jobb. Kalle trasslar in sig i bankjobbet och hotas med sparken och Joakim ser digitala maskar krypa på datorskärmen.

slutet av serieavsnittet står det: Om du vågar vänta till nästa nummer får du veta svaret.
”Varför slutar det alltid när det är spännande”, undrade jag för 50 år sen.
”Det är för att du ska köpa nästa nummer”, fick jag till svar.
Det fungerade den gången. Men det gör det inte nu.

Språket är inte direkt ungdomligt. Både Kalle och Tjatte, Fnatte och Knatte pratar lite högtravande. Översättaren Stefan Diös (bilden ovan) har det nog inte helt lätt med att göra det amerikanska originalet till svenska.
Men jag gillar när Kalle blir rosenrasande och vrålar: Vid alla saltgnistrande sillstim i hela salta havet!
Fucking och andra ord har ännu inte kommit till Kalles mun.

Kalle Anka har förstås också något extra inplastat som följer med tidningen. Här är det en liten röd plastpistol med en pil med svampgummispets och medföljande varning: Ej lämplig för barn under 3 år. Innehåller smådelar som tunn tråd. Sikta inte mot ögon och ansikte. Använd medföljande projektil.
Den är för farlig! Den vågar jag inte testa…

Då är det lite lugnare i den övriga tidningsvärlden med grillbilagor och presenter som pocketbok eller frottéhandduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar