måndag 10 januari 2011

Glasssigt - men banken bör lägga om kursen och visa läsarna omtanke

Glassigt, tjusigt, påkostat - och tråkiga texter.
Vacker yta räcker inte när Swedbank 360 gör sin personaltidning.
Ändå är det ett väldigt omtänksamt nummer.

Tidningen drar blicken till sig. Den har klara drag av DI weekend, en annan glassig affärstidning. Färgstarkt och ett format mellan A4 och kvällstidning.
Omtanken gäller nog inte så mycket läsarna.
Det är en av punkterna i programförklaringen till bankens tre nya grundläggande värderingar i en uppförandekod.

När texten kommer försvinner mycket av läslusten.
En reporter har skrivit det mesta och verkar ha ansträngt till det yttersta för att tillfredsställa bankcheferna - om de nu inte skrivit mycket själva. Av språket verkar det nästan så.
Citaten är i flera artiklar för många och invecklade. Det är inte ett lättsamt talspråk.
Däremellan kommer strikta och sakliga faktaredogörelser.

Chefer breder ut sig på alla sidor i text och bilder.
Övrig personal, som tidningen nog vill vända sig till, saknas.
I uppförandekoden verkar banken också ta tag det där med bonusar och rörliga ersättningar.
Tidningen försöker redogöra för det nya belöningssystemet. Men av texten tror jag ingen blir klok på hur det ska gå till.

”Lisa i kassan” nämns som exempel. I en liten rutan framgår att hon får 20 000 extra varje år, 12 000 direkt och resten i aktier längre fram.
Personalen hade nog varit mer intresserad av att i klartext få veta chefernas bonusar.

Jag är heller inte förtjust i några sidor med korta notiser. Med bakgrund i svagt blått eller grått och det tunna typsnittet Sans seriff blir det bara svårläst och tråkigt - alltför lätt att hoppa över. Tvärtemot det som säger att notiser ska vara lättlästa!

slutet kommer avdelningen livsstil. Här är det något lättare.
Personalfester i Litauen verkar vara riktigt kul med tuffare grenar än ”Minuten” i tv. Dessutom kavlade bankfolket upp armarna och hjälpte till med ett brobygge. Chefen ”drog ner ovationer från publiken” när han på litauiska sa ”Jag är glad att vara här med er”.
Banken satsar också mycket på friskvård och har fått ner sjukfrånvaron.

Snygg layout, spännande format och en tidning som drar blickarna till sig.
Släpper banken och redaktionsrådet loss redaktörerna och låter dem själva styra texterna så kan tidningen vinna något pris i tävlingar där den brukar vara nominerad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar