fredag 11 februari 2011

Journalisternas egen tidning behöver nytt stuk

Texterna i tidningarna blir kortare.
Läsarna har mindre tid över för tidningen.
Internet ökar tempot med snabba, korta nyheter.
Men journalister är skrivglada - och vill kanske läsa mycket.

Särskilt syns det i facktidningen Journalisten.
Kära hjärtanes vad mycket text!
Chefredaktören heter Giertta.
Det var billig ordlek.

Även Journalisten har satsat på korta nyheter på nätet och mera fördjupning på pappret.
Djupt är det. Grått och tungt också. Tempot saknas.
En tredjedel av texten i de långa reportagen kan lätt strykas utan att något viktigt försvinner.
Vanligt tidningspapper och lite svagt typsnitt gör texten tung för ögonen.
Formatet, lite mindre än kvällstidningens, är dock behändigt
.
Nyhetsjournalister
måste i det längsta tro på vanligt tidningspapper.
De många platsannonserna i Journalisten kräver också snabb pressläggning.
Det här numret var späckat med lediga sommarvikariat.
Dessutom innehåller tidningen tio sidor med stående annonser med presskontakter i olika företag.

Annars önskar jag att Journalisten blev ett bredare mediemagasin på lite bättre papper.
Klart är att tidningen nu behöver en redesign. Den har sett likadan ut länge.
Nytt typsnitt. Mjukare och lättare början än tio texttunga sidor. En bättre mix och högre tempo bland de kortare artiklarna. Även de längre artiklarna behöver en tempohöjning. Med de här greppen kan också bilderna lyftas fram bättre.

Roligast är det på slutet. Där kommer klippen med alla grodor.
Konstigheter i rubriker och texter.
Som det här:
Ett dussin krökare vill driva restaurang på Hanö.
Villan brann ned i grunden.

Surplattan floppade som ”årets julklapp”.

Man blir choklad över våldet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar