måndag 14 februari 2011

Villaägaren pumpas hårt med tips och reklam

Villaägarna pustar i en hård vinter med snöskottning och dyra elräkningar.
Och vad kan de då vänta av de gratis villatidningar som dimper ner i brevlådan?
Jo, mest reklam och då för kaminer och solfångare.

Vi i villa och Villaliv kanske bara får ett snabbt genombläddrade eller hamnar direkt i pappersåtervinningen.
Mest är det reklam i annonser och förtäckt reklam i olika tips.
Alla mest är det i Villaliv. På 60 sidor hittar jag bara fyra redaktionella artiklar; en trädgård i vintervitt, en om solfångare, ett litet bad rum på sju kvm och om Marie Serneholt som kopplar av på ett kafé - allt på nio sidor.

Marie är rätt tajmat - aktuell programledare i Melodifestivalen. Men hon bor i lägenhet! När hon kommer hem gillar hon att slänga sig i soffan och kolla in film. En bra bit från villalivets ”måsten”.
Nej, Villaliv hamnar fort i pappersåtervinningen - som ett reklamblad, ingen tidning.

I Vi i Villa bjuds det på läsning och tips och husägaren påminns om att det finns massor att fixa och förbättra och inte ligga på soffan och slappa.
Trädgårdens alla blommor, inreda med färger och tapeter, måla, bygga bastu, gör kontor i snickarboden och mycket annat.

Här korar de Sveriges vackraste hus - en dröm i trä, 400 kvm, målat i mättat gult med massor av snickarglädje i vitt och fotograferad i vackert vintervitt landskap. Familjen som köpte föll direkt när de såg den pampiga villan vid sjön i Norrbotten.
Jag vågar knappt tänka på vad kåken kostar att värma upp och allt skrapande och målande när det är dags.

Layouten i Vi i villa är lite ovanlig. Linjer mellan alla spalter, ofta fyra smala spalter per sida.
Många korta artiklar och småbilder. Det kan ge ett lätt rörigt intryck, men jag upptäcker att det blir lätt att ta till sig.
Texten är lite större och lättläst. Även typsnittet San Seriffer, som jag brukar klaga på, går fram bra här när graden är så hög.

Massor av tips och inspiration som kan vara svettigt för läsaren och påminner om att huset inte är någon avkoppling.
Visst är det mycket annonser och lite smygreklam också när det hänvisas till hemsidor eller var grejerna finns att köpa.
Men det är ett budskap läsaren får ta emot när tidningen är gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar