torsdag 8 april 2010

En vass analytiker som har koll på medievärlden

Ett vasst tidningsintresse och första egna tidningen redan som tioåring.
- Den hette Kompiz, kostade 25 öre och hade 5 prenumeranter. Tryckningen skedde på mammas jobb, säger Olle Lidbom.

Olle Lidbom (bilden) visste tidigt vad han ville göra.
Som 21-åring startade han en gratistidning för gymnasieungdomar i Uppsala, sen blev det mer och mer professionellt.
Nu driver Olle Vassa Eggen som varje dag ger vassa analyser om medievärlden.

* Är du Sveriges störste tidningsnörd?
- Det finns nog de som har allvarligare problem med sin tidningskonsumtion, men få är väl så besatta av detaljerna, hantverket och affären som jag. Jag läser inte tidningar och magasin som andra, jag letar alltid efter affären och förklaringarna bakom.
* Är du lika mycket tekniknörd?
- Ja, jag är förvisso en digital invandrare, men har arbetat med media genom två stora teknikskiften och insett hur enormt viktigt tekniken är som drivkraft för medieutveckling och medieaffärer.

* När kommer det att finnas lika många läsplattor som det finns Iphones i Sverige i dag?
- De under 25 är helt ointresserade av hur gamlingar som du, jag och Steve Jobs har vant oss vid att konsumera media. De har nya beteenden.
* Hur fördelar du lästiden mellan nätet och papperstidningar?
- Jag sitter framför datorn 12 timmar om dagen och papperstidningar 2 timmar och skönlitteratur en halvtimme. Kvaliteten i upplevelser är den omvända: skönlitteraturen ger mig bäst kvalitet.

* Nämn tre svenska tidningar/magasin som är dina favoriter?
- Salt & Peppar, Filter och Dagens industri.
* Du kanske inte kan starta en tidning som heter Olle. Men om du fick chansen att starta en egen tidning - i vilken nisch skulle det vara?
- Med egna pengar: ingen. Under pistolhot: en veckoutgiven familjetidning a la Året Runt. De tjänar grymma pengar. Med någon annan i ryggen: en tidning som heter Zeitgeist, som gör analyser och reportage om våra viktiga samtidsföreteelser, lite som Bon när de är om bäst.

* Vilka svenska dagstidningar/förlag tror du får svårigheter eller tvingas till sammanslagningar de närmaste åren.
- Jag tror det ser ljust ut för de flesta större förlag. De som får det tufft är de få, små förlag och medier. Jag tror dock på partiella sammanslagningar: det är ju helt sjukt att DN och SvD har varsin sportbevakning till exempel.
* Hur rensar du skallen från allt vad medier heter?
- Det vanliga. Joggning, familjen, mat - jag skiljer mig inte nämnvärt från Viggo Cavling i den bemärkelsen.

* Hur fast är du i de sociala medierna?
- Jag har slutat med Facebook, jag kunde inte hantera det. Men sedan är jag rätt ointresserad av distinktionerna - för mig är det kommunikationsredskap och jag väljer medieform egentligen enbart efter hur privat jag vill kommunicera.
* Går Expressen förbi Aftonbladet i pappersupplagan?
- Nej.

* Ser du någon nisch för en tidning som kan vara ledigt?
- O ja, det finns minst ett tiotal whitespots för magasin och ett par för dagstidningar.

* Vilken/vilka är snyggaste och fulaste tidningarna i Sverige?
- Snygg eller ful är helt ointressant designbegrepp. Gör formen jobbet? Amelia och Cap & Design har form som gör jobbet. Flera lokaltidningar, Rodeo och Allt om Vetenskap missar läsare för att formen är fel.

* Ditt bästa råd till tidningsmakarna?
- Det är ett heldagsseminarium, men en förbisedd detalj är att man bör samla så mycket information om sina läsare som det bara är lagligt: köpvanor, intressen, demografi, geografi, hur många gånger de hört av sig till kundtjänst - allt! Samla i en databas, du kommer aldrig ångra det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar