måndag 8 augusti 2011

Reportage med oklart budskap

En tidning utan reportage är inte mycket.
Men en tidning med bara reportage..?
Det kanske är för mycket.

”Ny tidning, reportage” lyste till för mina ögon i tidningsstället.
”Sveriges nya stora läsmagasin! 116 sidor. Utvalda artiklar. Spännande reportage. Aktuella fakta.”
Det väckte nyfikenhet och lite undran.
Tidningens namn är bara reportage.

Smakproven hamras in direkt på omslaget med utvalda ämnen.
Krig, klimat, jakt, teknik, hav, historia… Bredden är stor.
Direkt därefter följer tre (!) sidor med innehållsförteckning över allt.
Sen första reportaget - pang på: Honungsjägaren i Kamerun.
Starten
förvånar lite.
Ingen redaktör som skriver en introduktion. Presenterar tidningen, talar om målsättningen, skryter lite om hur bra de är och önskar läsaren välkommen till en spännande tidning.
Sånt där brukar redaktörer vara bra på.
Reportagen
smattrar på utan några avbrott med annonser.
Stor bredd, en blandning av historia och bakgrunder till dagsaktuella händelser, välskrivet och intressant:
Kampen mot skogbränder (bild) och varningar för tsunamin.
Ett smått häpnadsväckande bygge av en vägtunnel i Kina för 35 år sen (bild nedan).
Vildsvinens utbredning, parfymens historia och fiolskaparen Stradivarius. Hitlers maktkamp med SA-trupperna och Scott/Amundsens kapplöpning mot Sydpolen.
Inkastaden Machu Picchu och Arkimedes uppfinningar…Grafiskt sett är allt lättläst med tydligt typsnitt. Bilderna är många och placerade så det kan bli lite rörigt.
Främst reagerar jag på öppningsuppslagen. Här är signalerna för många: En stor bild och flera småbilder, rubriker, ingresser och textöppningar infällda.
I flera fall borde det stramats upp, vara rakare och kraftfullare. näst sista sidan klarnar det lite i en annons (bilden).
Det verkar vara tidningarna Allt om Vetenskap och specialtidningen Historia som vill presentera ett urval ur sina tidningar.
Jag har inte sett någon av dessa tidningar och som läsare blir jag lite frågande.

Jag trodde det här var en ny reportagetidning jag kunde prenumerera på.
Men jag erbjuds en prenumeration på Allt om Vetenskap för 149 kr.
Ett märkligt försäljningsknep på 116 sidor där de nog satte lite krokben på sig själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar