tisdag 13 december 2011

Mest en katalog utan personlighet

Ännu en heminredningstidning i en nisch som redan är överetablerad:
Hemma
Magasinet
.
”Inspiration, tips, härliga hem, smarta knep, måla, upplysning” lockar omslaget med.

Redaktören pumpar på i sin krönika: ”…det ska vara personligt skapat just för dig som bor där”.
Och: ”…stoppfull med information”.
Det sista blev rätt. Detta är mera en katalog med produkter än en personlig heminredningstidning.
Tidningen ges ut av hemmaportalen.se - ett företag som säljer på nätet.

Annars börjar det bra. En familj ritade sin drömvilla, ”skräddarsydd, allt valt med omsorg, med en spännande och mångfacetterad inredning…”
Texten var formulär 1 a som heminredningstidningar har.
Men inga människor syntes, inget personligt. Bilder påminde om en katalog.

Reportaget efter var bättre. En familj som renoverat och skapat sig ett personligt hem i ett gammalt trähus - en Astrid Lindgrenvärld (bild).
Människor, barn, hund - lite personlig vardagsmiljö.

Sen tar katalogen över - helt. Badrum, kök, kaminer, tapeter, golv, stolar och soffor, värme.
Visst är det tips och information. Säljare ger generella upplysningar, men det blir långt ifrån den målsättning redaktören skrev: trivsel och personlighet.
Men hennes viktiga tillägg stämmer: ”Stoppfullt med information”.

De 132 sidorna blir mest så. Bilder från kataloger, produktmärken, priser.
Läsaren får själv välja och skapa sitt personliga hem. Tidningen inspirerar inte genom att visa människor som gjort något, frånsett familjen i början.

Layoten är lite personlig, handskrivna rubriker, pilar, färgplattor och färgöverstrykningar. Texterna är i korta block, lätt att läsa. Undantag är en översikt av värmekällor, text på färgbakgrund som blev jobbig för ögonen.

En annons får mig att rycka till! En motordriven skottkärra med batteridrift! Om det varit 1 april hade jag skrattat gott, men det här verkar fullt sant. Klarar 100 kg i uppförsbacke och fem timmars batteritid.
Det var det roligaste jag sett på länge. Den behöver jag!

slutet kommer ett tips om ”ett perfekt utflyktsmål”. Och vad är det?
Ja, till en mässa som tidningen är inblandad i!
Tack och hej!
Detta är en katalog med bilder på produkter och info om dem, men ingen personlig heminredningstidning.
En fördel är priset: 19 kronor. Men den borde vara gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar