måndag 9 maj 2011

Livet på landet försvinner i mängden

Jag bläddrar i en tidning och känner igen allt.
Ändå är den ny: Livet på landet.
Om det inte stått ”ny tidning” på omslaget hade jag inte lagt märke till den.

Jag har sett allt i andra hem- och fixartidningar i vår: växthusen, grindarna, trädgårdens blommor, maten, sommarmöbler, prylarna.
Inget är nytt eller annorlunda, varken i innehåll eller form.
Jag bara funderar på i vilka av de andra jag läst precis samma.

Tre sätt att bo på landet visas: skärgårdshuset, smedens hus och den gamla kvarnen (bilden). Alla tre rustades upp.
Familjerna poserar leende på bilderna och förstärker att livet på landet är harmoniskt.
Precis som i andra heminredningstidningar där familjer hittar drömmen om sommarhuset och fixar till det - men här valde familjerna att bo året runt.

En originell artikel hittar jag: Skaffa dig en höna! (bild nedan). Det doftar landet lång väg och är mer än bara egna frukostägg. På hönsbytardagar går det att byta till sig någon av de varianter som finns.
Sen kan man också roa sig med att bygga ett litet hönshus på hjul.
Om nu grannarna går med på det. En tupp kan lätt förstöra grannsämjan.

Det hjälper inte att de pumpar in ordet ”landet” i flera vinjetter: Vårt liv på landet, djur på landet, semester på landet, skönare på landet, lantlig buffé…
Chefredaktören Carina Löfgren har i alla fall förverkligat sin dröm om en gård med ”blommande äppelträd, glittrande sjö, där tjäderfamiljen gästar vår trädgård och våra lyckans barn har roligt med hästarna i stallet…”

Men den unika tidning hon vill presentera sticker inte ut särskilt mycket.
Heminredningstidningar har det tufft. Och Livet på landet får det också.
Bara sex sidor annonser i en 124-sidig tidning är för lite.
Inte konkurrerar de med priset heller - 59:90 för premiärnumret. Ett lägre lockpris brukar alla nya tidningar fresta med till första numret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar