onsdag 3 mars 2010

VD tonade ner gubben på tidningens omslag!

Gubben tröttnade på sig själv!
Lite mindre av honom på omslaget kan locka yngre läsare.
Redaktionen protesterade. Gubben skapar trovärdighet.
Men VD körde över redaktionen och minskade ner gubben.
VD och gubbe är samma person - Anders Andersson.

Så gick det till när småföretagartidningen Driva Eget stuvade om på sin förstasida.
Ändringen skapade rykten om att det kanske inte går så bra för tidningen. Den startade 2008 med Andersson som drivande kraft och omslagspojke.

Anders Andersson fick i sin blogg skriva och lugna läsarna lite och förklara ändringen.
- Driva Eget har en strålande ekonomi och jag skäms inte för att säga att resultatet för 2009 ligger en bit över en miljon. Vår upplaga under 2009 var 17 100 exemplar.

Driva Eget är lite av hans gamla dröm om en egen tidning.
När den startade poserade han själv på hela omslaget (bild till höger) för att ge trovärdighet och igenkännande.
Bland äldre läsare är Andersson välkänd och de kommer nog att fortsätta köpa tidningen. För yngre är han mindre känd och det är den gruppen tidningen nu vill nå.

Så gubben åkte upp i omslagets högra hörn bredvid vinjetten.
Och där sitter han stadigt och bekvämt placerad och är belåten.
- Det är egentligen en hedersplats. Tidskriftsanalytiker anser det vara den mest säljande platsen, nästan alltid synlig i butikernas tidningshyllor.

Senaste numrets omslag pryds nu av en mamma med sina två barn och rubriken: Passar du som företagare?
En klar signal om tidningens inriktning - att nå yngre som drömmer om att starta eget.
Mindre gubbe och ger möjlighet till fler andra variationer i kommande nummer.

Med lite ironi tillägger Andersson:
- Till min förskräckelse har jag dessutom upptäckt att det finns människor i det här landet som inte avgudar Anders Andersson - och att dessa kan köpa tidningen också därför att unga entusiastiska medarbetare skriver i den.

Anders Andersson är den störste profilen i tidningar när det gäller privatekonomi. Det är många omslag och insidor som han dominerat med sin egen bild.

Du har varit med i många år. Är du lika hungrig på jobb och rådgivning?
- Absolut. Men jag har nu ändrat fokus till småföretagande och brinner för dessa frågor.

Hur har dina egna aktier, fonder och pensionssparande gått?
- Jag har under åren försökt följa mina egna råd, så kapitalet har vuxit mer än index, fast en del går ju ned ibland. Kollar mina aktier och fonder några gånger i månaden, men då händer det att någon sjunkit i värde. Hade jag varit mer aktiv hade jag då sålt lite tidigare.

När du trappar ner eller helt drar dig tillbaka - vad ska du göra då?
- Har inte tänkt så mycket på det. Men jag har följt mitt råd om att pengar ska användas. Så familjen köpte i höstas ett hus på Koh Lanta i Thailand där vi redan varit i några veckor, och där är jag nog mer och mer för varje år. Men jag jobbar lite vid datorn även där

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar