söndag 3 maj 2009

Attityd - kvinnlig fägring kring fotboll

När kvinnor visar attityd blir det färgstarkt, rörigt och lätt förvirrande.
Attityd heter en ny tidning.
Format som en kvällstidning, blankt papper och färgstarkt.
Den följde gratis med morgontidningen Sydsvenskan.
Förvirringen uppstod i vem som gav ut den, att den var prismärkt med 35 kronor och att alla sidor var märkt med ”hela denna bilaga är en annons”.

Det är kvinnliga fotbollslaget LdB FC i Malmö som ger ut den.
Men fotboll handlar den inte så mycket om - jämfört med manliga fotbollstidningar.
”Vi hoppas att du blir glad och fylld av energi när du bläddrar bland inspirerande reportage om hälsa, mode, skönhet, inredning, kultur och mat”, är programförklaringen.

Kvinnor lyfts fram med allt annat än fotboll. Strålande leenden, gnistrande ögon, vackra kroppar.
Det är en rak kontrast till grabbarnas fotbollstidningar som andas svett, kamp och macho.
Leila Lindholm, som inte spelar fotboll men har eget program i TV4+, inleder och Renata da Costa, brasilianska storstjärnan i LdB FC intervjuas på ett uppslag som domineras av svart. Det är det närmaste en ”riktig tidning”.
Två spelartjejers tips om att komma igång med träning blev lite lätt ytligt.
Resten av de 24 sidorna blir mest en annonstidning.
Matchprogrammet, som väl ska locka publik, försvinner helt.

Spelare och tränare finns i en spalt där de kommenterar kommande säsong.
Mat, kläder, boktips, trädgårdsgrejer och bildreportage från upptaktsmöten fyller övriga sidor.
Det är mycket bilder, färg och stark lyster.

”Som en stor påse godis, ser så gott ut men efter några bitar blir det för mycket av det söta”, kommenterar en kvinnlig läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar