måndag 19 oktober 2009

Multijournalisten är som en enmansorkester


Multijournalisten som gör allt själv - eller åtminstone det mesta - är på väg in på tidningsredaktionerna. (Se tidigare inlägg om Skånska Dagbladet).

Thorbjörn Falk på Kvällsposten har tagit klivit in i den rollen.
Han har många år som allmänreporter och redigerare med nattjänst, främst på Kvällsposten. När Kanal Lokal Skåne startade var han med för att serva dem med tv-nyheter från Kvällsposten. Men kanalen lades ner.
Nu är han videoreporter på webben, men får också in text och bilder i tidningen.
Ibland ser han sig som en enmansorkester som spelar alla instrumenten.

Vilken var din första tanke och känsla när du föreslogs jobba som videoreporter/multireporter?

- Första tanken var: Jag? Nä, jag är för gammal för att skola om mig. Vi knoppades av från tidningens stora redaktion för att jobba parallellt med forna arbetskamrater, men med nya mediet.
- Det är inte alla videoreportrar som också skriver i tidningen och dessutom tar stillbilder. Oftast grabbar men stillbilder från kameran och med dagens upplösning är de numera riktigt bra.

Hur uppfattade du utbildningen du fick?
- Expressen TV anställde ett antal TV-reportrar och nyhetsuppläsare och en av dem utbildade oss tidningsmurvlar i konsten att vara ett enmansteam. Och utbildningen fungerade bra.

Skulle du av bara farten” också kunna lägga in artikeln på tidningssidan med rubrik eller bli ännu mera splittrad då?
- Jag har ingen uttalad önskan om att få lägga in mitt eget material på sidan. Det räcker med att jag filmar, intervjuar och klipper min inslag och skickar dem till Stockholm.

Hur kommenterar andra kolleger ute på jobb när du ensam kommer med all utrustning?
- Numera gör även de stora bolagen så på uppdrag som lämpar sig för enmansjobb. I vissa lägen ser jag avundsjukt på andra när de varit två, ibland tre. Med med min rutin och viss tur klarar jag mig.

Vilken tid tar det tekniska jobbet jämfört med intervjun/speakerdelen?
- Ungefär lika länge. Man brukar säga att det tar en timme att redigera en minut färdig TV. Ibland går det att snabbredigera utan speakertext och bara gå rätt på intervjun med eleganta klipp. Musik och ljudeffekter kan ta lång tid att få följsamt med bilden.

Känner du att du försummar någon uppgift, sämre bilder eller intervju?
- Man är som en enmansorkester - hyfsad på alla instrument, men oftast saknar man ju ett huvudinstrument. Man har inte alltid full koll på den intervjuade framför kameran.

Ser du att jobbet är utvecklande och att fler traditionella reportrar/redigerare kan tycka det är stimulerande?
- Tidningens reportrar har ibland fått hoppa in som tv-reportrar, men mera som expertkommentatorer. Och de har inte varit svårövertalade.

Hur är stressen jämfört med dina andra jobb?
- Under TV-tiden med Kanal Lokal var stressen orimlig. Jobbet mot enbart webben är betydligt rimligare. Här måste också cheferna ha erfarenhet av tv-mediet ute på fältet och inse vilken tid det kräver.
- Att vara enmansreporter med webb-tv ställer krav på organisatorisk sinne. Det är mycket teknik som ska klaffa, du ska hitta geografiskt, du ska få folk att prata, du ska vara påläst om jobbet, du ska ha god fysik.

1 kommentar:

  1. Oerhört intressant! Videojournalister är onekligen framtiden. Dom kan ju göra allt. Får dom den lönen dom förtjänar?

    SvaraRadera