onsdag 14 oktober 2009

Byggvärlden - affärstidningen där snickaren slår in budskapet


Om det inte varit för loggan kunde det varit en kvällstidning.
Formen, rubriker, vinklar - ett klart ”boulevardstuk”.
Men det är Byggvärlden - byggbranschens affärstidning.

En klassisk kvällstidningsform utan djärv förnyelse i formen. Lite Expressen och Aftonbladet, influenser från Resumé, Dagens Media, Metro och den nedlagda gratistidningen Everyday.

Tempofylld blandning där allt är från byggvärlden.
Här verkar det inte vara någon byggkris. Pang på, rappt och piggt presenterat, snabba nyheter, uppföljningar och stora personintervjuer, precis som en kvällstidning.

Rubrikerna påminner om dem också: ”Här får Blenda bo helflott” (om nya stallar för kossor), ”De fajtas om Borgs miljarder”, ”Bo en putt från banan” (nytt höghus vid en golfbana) och en pratbubbla med en 6-åring som säger: ”Jag bjuder 2 000 för hela fabriken” (han vill göra en ”busfabrik” av det pajade kinesiska projektet i Kalmar).
Visst blir det mycket av ordet ”bygg” i rubriker - omedvetet eller svårt att undvika. Eller för att läsaren ska påminnas om att det inte är en kvällstidning.

Mycket män i hjälm och byggmiljöer och många små porträtt. Men Byggvärlden vill punktera lite av machoattityden i branschen, kvinnor och ungdomar ska lyftas fram. En kvinna finns alltid med på förstasidan och flera i reportage på insidor - mest som jobbande vid ritbordet och planeringen. Eller så framträder de och klagar på byggjobbarnas slarv…

Chefredaktören Fredrik Karlsson (bilden) är både snickare och före detta kvällstidningsman.
- Jag jobbade som snickare i två år hemma i Uddevalla efter byggprogrammet på gymnasiet. Hann precis att få mitt yrkesbevis.

Vad fick dig att lämna snickarjobbet och gå över till journalistiken?
- Enkelt. Jag fick sparken. Som en av de sista anställda vid byggkrisen 1992, Då hade jag redan en parallell karriär som inhoppande skribent av division 5-matcher på Bohuslänningen.

Sen blev det journalistutbildning, jobb på Kvällspostens sport i fem år. Efter det högskolestudier och tillbaka till journalistiken igen och tidningen Byggindustrin.
Efter tre år där fick han frågan om han ville starta en ny tidning - Byggvärlden.
- En utmaning jag inte behövde fundera särskilt länge på innan jag hoppade på, säger Fredrik.

Facktidningar brukar vara torra och tråkiga, ofta blankt papper, blädderprodukter som inte griper läsaren.
Där ville börsnoterade Finlandsägda Talentum slå in och göra något annat. Det blev en tabloid med nyhetsstuk och en oberoende affärstidning för byggbranschen.
Formen gjordes av olika grupper med kvällstidningsbakgrund.
- Det var naturligt att vi ville använda det bästa av kvällstidningarnas presentationer, eftersom de är bäst på det, säger Fredrik Karlsson.

Det är en prenumerationstidning med en upplaga kring 20 000 exemplar. Ett avtal finns med organisationen Byggchefer inom Ledarna. De köper in tidningar åt sina medlemmar och utgör nu en stor del av prenumeranterna.

Byggvärlden bör vara en tidning som läses av fler än chefer. Och har man som jag precis varit på en byggmarknad och sett en 25-årig tjej vara suverän på att sätta upp kakel, så måste det finnas fler tjejer som gör handfasta jobb i byggsvängen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar