söndag 11 oktober 2009

Multijournalisten fixar allt själv!?

Reportern skrev, fotografen tog bilden och redigeraren lade in det på sidan.
En daglig rutin på en tidning. Snart kan den tiden vara förbi.
Nu kommer multijournalisten som fixar alla uppgifter ensam!

Skånska Dagbladet utlyser nya tjänster för multijournalister. De är tänkta att arbeta som lokalreportrar, men även en pooltjänst på huvudredaktionen inrättas.

Ny teknik gör jobbet lättare, men är också ett utslagningsvapen. Grafikern är borta och redigeraren gör allt på skärmen. Korrekturläsaren är också borta.
Redigerare fick problem när blytekniken försvann och gick över till att göra allt på skärmen. Fotografer blev ställda inför den digitala tekniken.
Det fanns duktiga skribenter som blev helt handlingsförlamande när det kom sådana tekniska vidunder som elektriska skrivmaskiner. De var vana vid att banka ner sina alster med pekfingret på en Halda. Jan Guillou är väl den siste dinosaurien som ännu håller kvar vid sin Halda.

Nu kommer multijournalisten! Den som verkar fixa allt själv: skriver texten, tar bilden, bearbetar och lägger in allt med rubrik på tidningssidan och gör sen samma på webben. Och tusan vet om han/hon inte också har en videokamera med sig och gör en liten tv-snutt med en stå-upp.

De gamla klassiska yrkesrollerna är på väg att försvinna.
Grunden i rollerna kan de flesta - men att själv utföra allt på ett proffsigt sätt..? Behövs inte fler personers inblandning i olika led?

Mimmi Karlsson-Bernfalk, redaktionschef på Skånska Dagbladet, förklarar lite om de nya tjänsterna.

Multijournalister ska jobba som lokalreportrar. Ser du det som en ny lösning att hela redaktionen är multijournalister?
- Jag är lite osäker på vad du menar med ”ny lösning”, men jag tror att den nya mediemarknaden kräver bredare kompetens av journalister. Jag vet tidningar som exempelvis klart uttalat att de anställt sina sista reportrar och i fortsättningen enbart ska anställa journalister som både kan skriva, redigera, jobba mot webben och i förekommande fall även arbeta med tv-produktion.

Är det inte risk för att delar i jobbet blir med vänster hand p g a tidsbrist, ointresse eller okunskap?
- Att arbeta som multijournalist ställer högre krav på kompetensen hos journalister, det stämmer. Men det är ju arbetsledningens sak att sätta ribban för kvalitén, det vill säga resultatet i tidningen. Jag utgår från att våra tidningars duktiga medarbetare löser sina olika arbetsuppgifter på bästa sätt.

Detta är väl främst tänkt för nya yngre journalister. Vad säger de mera rutinerade om tjänsterna?
- Nej, jag ser inte det här nya arbetssättet enkom är till för yngre journalister. Det handlar inte om ålder, utan om inställning och flexibilitet. Nya tider ställer nya krav. Jag kan till exempel berätta att vi i vår organisation har en reporter som fyllt 65 och som tycker att det nya sättet att arbeta på ska bli jättespännande.

Har det gjorts någon stressundersökning för att se hur medarbetarna påverkas?
- Eftersom vi ännu inte börjat arbeta fullt ut på det här sättet har vi inte gjort någon stressundersökning. Men naturligtvis finns det alltid de som är oroliga när det genomförs förändringar, här skiljer sig inte tidningar från andra arbetsplatser. Man ska dock komma ihåg att arbetet som journalist alltid innehåller en viss mängd stress, som kan skilja sig mycket från dag till dag och från situation till situation. Det är också viktigt att påminna om att även tidningsföretag har att rätta sig efter de regler och förordningar som gäller till exempel arbetsmiljö

Hur mycket multijournalist är du själv? Skulle du själv klara alla delar i en tjänst?
- Jag har både jobbat som reporter och redigerare och har även fotograferat mycket i tjänsten. Jag kan alltså både skriva, fotografera och layoutstyra. Jag har hittills inte jobbat mer med webben än att jag tagit bilder och skrivit texter på våra sajter, men jag skulle gärna vilja lära mig mer. För egen del tror jag att just min breda kompetens är en av mina styrkor som journalist. Jag kan hantverket helt enkelt, eftersom jag jobbat både som allmänreporter, lokalreporter, en kort period som sportreporter, dagredigerare, nattredigerare, nattchef, nyhetschef och redaktionschef.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Hur mycket multikvinna är jag:
    Jag har både jobbat som heltidarbetande och lyxhustru och har även handlat mycket i tjänsten och privat. Jag kan både skriva, räkna, läsa innantill och veta hur man representerar. Jag har inte varit ute mycket på webben men kan ta foto med min digitalkamera som jag sätter in i det privata albumet och skrivet små fyndiga kommentarer vid sidan av. Jag vill gärna lära mig att göra häftigare sidor i albumet. För egen del tror jag att just min breda kompetens är en av mina styrkor som multikvinna. Jag kan hantverket helt enkelt, eftersom jag jobbat både som dammsugarchef, fönsterputsarchef, semesterfixarchef, matlagningschef, strykaskjortorchef, kokakaffechef, elektronikchef, betalaräkningarchef och sist men inte minst jag är en jäkel på att bre goa mackor. /Nelo

    SvaraRadera