måndag 11 april 2011

Moderna hus har inte hittat den personliga stilen

Drömmen om ett nytt hus. Stilrent, ljust, fräscht. Luftiga interiörer, många detaljer. Som att bläddra i en katalog.
Och så några leende familjer framför och i nybygget.
Moderna hus heter en ny tidning som vill fånga in drömmarna.

Redaktionen vill se tidningen som en ny typ - ”den personliga hustidningen”.
”Det räcker inte med att bläddra i några huskataloger och springa på några husmässor och säga ”att det där huset vill jag ha”, skriver chefredaktören Maria Östlund.
Hon har själv skrivit en stor del av texterna.
Förlaget har tidigare gett ut Moderna hem och lär ha planer på Moderna resor.

Jag tycker inte konceptet ger någon större personlighet.
Det är som att bläddra i en huskatalog där flera olika tillverkare får presentera sig. Det personliga ligger i att husköparna berättar om sina fantastiska hus.
Familjer som köpt ett hus berömmer hur perfekt allt har fungerat med den leverantörens hus.

”Det är skönt att kunna gå runt i deras färdiga hus”.
”Det här känns tryggt. Kvalité”.

”Nu är vi hemma och njuter”.

”Huset är stilrent och lättstädat”.

”Köket är centrum. Jag kunde laga mat och samtidigt umgås med gästerna”.

”Efter fyra timmar stod hela huset på plats”.


Sådan är tonen.
Här finns inga misstag eller negativt, mer än att någon säger att det blir dyrare än beräknat.
Innehållet är uppdelat i fyra block: Att välja hus. Energismart. Belysning. Husguide.
Tipsen och råden är mest generella och ges av någon säljare. En konsument blir inte mycket klokare av det.

Grafiskt är det stramt och ljust. Texten saknar så kallade ingångsord här och där, men i stället är det ganska korta stycken. ”Rubrikerna”, om man nu kan kalla det så, är som annonsbyråer brukar göra av typ ”Modernt boende i samklang med miljön” eller ”Energisnåla hus utan avkall på design”.
Inte särskilt entusiastiskt eller med journalistisk spänst.

En artikel handlar om att bo på en husbåt där det är ”precis som hemma”.
Tre interiörbilder visade att det är så också.
Jag blev dock mera nyfiken på hur husbåten såg ut exteriört. Den bilden fanns inte.

Barnfamiljer har det stressigt med maten. (bild)
Att beställa en färdigplanerad matkasse med enkla och roliga recept, hemlevererad direkt till dörren, är en vardagslyx att unna sig. Några familjer berättar om hur det fungerade.
Perfekt förstås, som allt annat tidningen presenterar.

Moderna hus är kanske det moderna sättet att starta en tidning - annonsörer bestämmer hur det ska vara och redaktörerna anpassar till det.
Jag tycker inte det är en personligare konsumenttidning.
Jag har bara fått en katalog med flera hustillverkare.

2 kommentarer:

  1. Hej, jag är med i senaste numret av moderna hus. Självklart är vi den lyckliga familjen med det perfekta huset i första artikeln MEN! nu har en utav leverantörerna levererat fel produkt och hävdar avtal, detta kommer man att få följa och jag lovar att den läsningen kommer att bli intressant... fortsättning följer....

    SvaraRadera
  2. Takk for å dele denne fin blogg. Din vanskelig jobb er lønner seg. Disse er svært ultimate post og gi denne informasjonen om huskatalog

    SvaraRadera