söndag 3 oktober 2010

Designpriset 2: vackert att titta på - eller också att läsa?

Svenska designprisets klass för magasin har stora skillnader. Dels magasin med bara design och knappt något att läsa - och så kvalificerade läsmagasin med fin layout.
Gruppen blir ett test på juryns tänkande: vackert att bläddra igenom - eller att också läsa.
Här är min korta genomgång. (Dagstidningar i förra inlägget(.

Aluma - de hemlösas tidning. Satsar mycket på ovanlig grafik och bildlösningar. Lek och photoshop i bilder.
Angeläget innehåll i stram, lättläst förpackning.
* Vinnarkandidat.

Betong låter grått, tungt och tråkigt. Men tidningen kallar sig den kreativa byggtidskriften.
Mycket byggen med bilder på komplicerade ställningar och kranar. Stora bilder fångar ögat i en rak och uttrycksfull layout som säkert lockar branschfolk att läsa i ett område som anses tungt.
* Utanför vinnarlistan

Dorian är ett magasin och en reklambyrå som har som mål att göra världen vackrare. Och vad är det…
Några uppslag med vältrimmade manskroppar, svulstiga klockor och möbler.
Snyggt om man bara ska bläddra och vila ögonen på design. Dock ingenting att läsa.
* Troligen en juryfavorit.

Forskning och Framsteg visar upp några förstasidor; en med en kvinna, en med barn och en med spruta och pillerburkar.
Layouten är rak och enkel och känns ingen från andra tidningar.
Försöker blanda in människor bland piller och sprutor och svårillustrerade ämnen.
* Håller inte hela vägen.

Rum - arkitektur, inredning och design.
Hus, interiörer och exteriörer. Stramt och sterilt. Enkelt och tittvänligt.
En hel del andra tråkiga bilder med män.
Text i två breda spalter utan avbrott av mellanrubriker och ingångsord.
Inga rubriker som suger in.
* Ingen vinnare.

Modern psykologi - boktidningsformat, lättläst, attraktiv layout, bra rubriker, intressanta ämnen, gör det tunga läsvänligt.
* Absolut en vinnarkandidat!

Nya Upplagan - den kanske mest osannolika kandidaten. Text, text, text på alla sidor, inga rubriker, bara namn på den som intervjuas. Försiktigt med bilder.
Lars Yngve som gör tidningen går sin absolut egen väg och vinner på det. Allt kan sägs vara anti-layout.
Lars Yngve säger i en kommentar till bloggen: - Vi tävlar i klassen mot dyra glassiga magasin. Vi är gratis, på vanlit papperi, tabloidformat. Hur svårt är det inte att bara bli nominerad. Tänk om vi - mot alla odds - kunde åka upp och ta hem tävlingen. Och på ett vis är det lika bra vi vinner när vi nu är nominerade.
* En skräll om den vinner.

K är Svenska Dagbladets kulturbilaga. Fyndigt omslag att illustrera utbrändhet med en utbränt glödlampa. Små diskreta rubriker under om andra ämnen.
* Räcker bara en sida?

Vi är en präktig tidning som funnits i många år. Har fått ny layout nu. Suveräna bilder, bra intervjuer, intressanta ämnen. Satsar även på grafik.
Enkel layout, bilder på ena sidan, text på den andra. Suveränt lättläst text.
Rejält och tryggt och mycket en förebild i hur en tidning görs utan att krångla till formen.
* Absolut en vinnarkandidat!

Vagabond - den bästa av resetidningarna. Fina bilder med både människor och miljö, texter i raka block, bra mix i layouten. Reportage och guider blandas. Läslust och tittglädje.
* Ligger i vinnarspåret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar