onsdag 6 oktober 2010

Designpriset 3: Kund- och personaltidningar är lika

I dag, 7 oktober, utses vinnarna av Svenska Designpriset. Kundtidningar och personaltidningar är två egna tävlingsgrupper.
Dessa tidningar har de senaste åren satsat mycket på förnyelser. Mer journalistiska och bättre presenterade.
Här är min genomgång av tävlingsbidragen.




Av de tio tävlande kundtidningarna ser jag två vinnare:
* Entre - byggföretaget JM. Snyggt förpackat om hus, byggen och inredning. Kombinerar läsning med lättläst design.
* BI Advantage - Handelshögskolan Norge. Lysande bilder, ibland med infälld text, ibland rena textsidor. Kombinerar bild och text.
Och de övriga tävlande:


* Kanalen - KD Pharma. Annorlunda grafik, bilder och layout. Effekten går dock inte alltid fram. Och lägger man röd bakgrund på svart text i en stor intervju med Sverker Olofsson, så blir det minus i kanten.
* RIK - Nordnet. En typisk designad tidning. Vissa uppslag ligger nära en ”riktig” tidning, andra mer en grafisk lek. Lättläst.
* Scanorama - SAS. Bra bilder, men mycket traditionell magasinstil. Inget nyskapande.
* Etthundrafemtio 150 - Edita kommunikationsbyrå. Tråkigt omslag! Mkt designade insidor vilket märks i leken med rubriker.
* Ericsson Business Review. Omslaget ger signalen på form och innehåll; stram affärstidning. Mycket text. Hur kunde den bli nominerad?
* PMU Nu: Traditionell, som ett av många andra liknande. Engagerande läsning på lätt sätt.


* Scanpix 7 familjer. Typiskt designtidning. Några djärva bilder, ingen läsning i tävlingsbidragen.
* Jubileum 2010 -Stockholms stadsteater. En programtidning om kommande uppsättningar. Visar några djärva bilder på fyra sidor. Ingen ”riktig” tidning.


Personaltidningar innehåller mycket text och porträtt på chefer som berättar om verksamheter, allt i en stram presentation.
Jag ser en klar vinnare:
* Catchup - McDonalds. Företag med unga anställda. Syns i tidningen med ”ung” form och layout. Snygg grafik när storsäljaren Big Mac beskrivs.


Övriga tävlande:
* Tecknaren - Svenska tecknare. Visar mest teckningar, strama sidor med läsning.
* Kontakten - Ericssonkoncernen. Förväntad form av en personaltidning, mycket text på vissa sidor.
* Fotografisk tidskrift - Svenska fotografers förbund. Ska förstås innehålla bilder och gör det, men också mycket text. Stram form med små rubriker.

* Skopet - Sundsvalls kommun. Oj, vad mycket text. I kommunen måste de gilla att läsa. Inga särskilt roliga bilder.
* Steel - Svenska stål AB. Mycket att läsa i stålbranschen. Snygg förstasida, tyngre insidor. Inga bra bilder, mest män, med eller utan hjälm.
* Globetrotter - Volvo lastvagnar. Här var det stora bilder med lastvagnar, lastvagnar, lastvagnar…Och chefer i bild som berättar om verksamheten.
* Oss emellan - Helsingborgs stad. Ett roligt uppslag om rockande brandmän. Flera tunga uppslag med svaga rubriker och bilder.
* Access - Nobina. Stramt, mycket text, mest porträttbilder.
* Praktikan - Praktikertjänst. Snyggt omslag, inte lika spänst i insidorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar