lördag 16 januari 2010

Två starka kontraster som lockar läsare













Mest sökt i bloggen: Connoisseur.
I toppen finns också Traktor.
Två vitt skilda tidningar och läsare.

Connoisseur är miljonärstidningen för ”de mest framgångsrika personerna i Sverige”.
Traktor vänder sig till jordnära entusiaster som är intresserade av traktorer, gärna äldre modeller.
De båda chefredaktörerna är förstås glada över framgångarna i en tuff tidningsmarknad.
Peder Lamm (bilden) på Connoisseur:
- Vi fick mycket beröm för vårt senaste julnummer, inget gnäll alls denna gång. Vi fick en hel del artikelförslag, sådant man skulle vilja läsa om, till exempel specifika resor, samlareområden, sporter och intervjuer.
- Annonsörer har jag ingen direkt kontakt med, det lämnar jag till säljavdelningen. Tycker det i möjligaste mån ska vara täta skott mellan annonsörer och redaktion.

Läsarnas tankar och ”trendigt tidningsmakeri” följer också Connoisseur.
- Vi har inför mallar till flera av våra reportageformer för att läsarna ska kunna känna igen sig mellan numren. Vi lättar upp den grafiska profilen och kommer att satsa mer på färgplattor.
- Nu kommer vi att satsa mer på intressanta intervjuer. Vi bygger ut våra notiser med ytterligare ett par sidor och vi har infört en ny sida ”Möte med en läsare” - en kort presentation och miniintervju med en av våra läsare.
- Det är en hel del andra hemlisar…, säger Peder Lamm.

En helt annan målgrupp når Traktors läsare. Förutom intresserade av traktorer och andra maskiner, så fångar tidningen in många spontanköpare som kollar runt i tidningshyllorna.
Det är inte heller läsargruppen som alltid är uppkopplade på internt. Det märks på reaktionerna chefredaktör Göran Svensson (bilden) får.
- Läsarreaktionerna är överväldigande. Mycket positiv respons. Många samtal och brev - alltså brev av papper och med frimärken… - till redaktionen. Även annonsörerna är positiva, fast avvaktande, säger Göran Svensson.
För 2010 är inga planerade förändringar.

FOTNOT: Connoisseur sänds till alla som har minst 1.2 miljoner kronor i årsinkomst. Där fångas 41 300 personer in. En exklusiv tidning i december går till 6 500 personer med en förmögenhet på 5 miljoner.
Papperstidningen, tjock som en katalog, är därför svåråtkomlig.
Men många verkar vilja ha den. Den går heller inte att läsa på nätet.
Läsarnas tre främsta intressen är, enligt tidningens undersökning: Bilar, resor och kapitalförvaltning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar