torsdag 14 april 2011

Isabellas får det tufft

Kvinnor måste älska pyssel och med det göra vardagarna lite luftfyllda.
Pyssla med blommor, prylar och olika ting, baka bröd, laga en vårbuffé, pynta tårtor och desserter och allt inför påsken.
Isabellas heter ett idémagasin som vill fånga in den linjen.

Förebilden är ett danskt magasin med samma namn.
Men jag undrar om svenskorna grips av den.
Mycket är danskt och lite internationellt.
Ibland lite för mycket danskt. En dansk rågbrödstårta kanske är kul att överraska med.
Men en webshop där danska priser anges (även svenska cirkapriser) och beställningar görs från Danmark känns lite krångligt.

Mycket i övriga innehållet är som en produktkatalog över prylar som finns att köpa, det mesta i svenska affärer med lite exklusiv stil.
Däremellan blandas det in olika reportage.

Rosenträdgårdar i England, Danmark och lite i Frankrike blev lite tårta på tårta. Skillnaderna var inte så stora, bara namnen på rosorna var olika.
Med ett reportage till om plantering av sommarblomman Jungfrun i det gröna - Nigella damascena - blev det mycket blommor.

Mer trädgård blev det med en guide i att anlägga sin första köksträdgård och dessutom åtta sidor planeringskalender för odling.
Tågvagnar i England blev ett annorlunda sommarhus och tips på oaser och andningshål i New York bryter av.

Lustfyllt idémagasin? Jag är kanske inte rätt person att bedöma det.
Men jag känner att den här tidningen inte räcker i konkurrensen.
Materialet kommer inte fram eller sticker ut på något sätt.
Det är inte trädgård, inte mat, inte heminredning - men lite plock av allt detta och mycket prylar.
Det är tufft bland heminrednings- och trädgårdsmagasinen.
Isabellas har inte den egna starka profilen att den kan slå sig in i nischen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar