söndag 22 mars 2009

Resetidning 4: Escape - när det får kosta

Snyggt, glassigt, påkostat.
Escape kallar sig också Sveriges snyggaste resemagasin.
Namnet Escape signalerar inte direkt resor. Men omslaget lyser med mjuka, varma färger.
Toscana, Barcelona, Aruba är signalord för en del av innehållet.
Vackra färgstarka bilder utan alltför många människor.

Detta blandas med texter lite mer åt geografiskildring, än med aktiva upplevelser. Textspalterna är breda och de skiftar i bredd och går ibland in i bilder. Och som alla resetidningar väljer de i faktarutor den tunna smala stilen. Inte alltid lättläst.
Rubriker suger inte direkt in läsaren, utan är mest en ortsangivelse.
Tipsrutorna är mindre omfattande och framför allt syns inga priser någonstans. Det här är för resenärer som inte frågar vad något kostar.
Eller som chefredaktören skriver: “...när man vill unna sig något - för det är jag värd.”

Det är design och stil i tidningens form och i resorna.
Som Dubai med bara tjusiga bilder och kort fakta.
Modeskaparna fick visa sina lyxhotell i olika delar av världen.
Barcelona hade en stor guide med inriktning på restauranger, barer, hotell och shopping.
En rundtur utanför Madrid bland paradores - gamla slott, borgar och kloster som förvandlats till högklassiga spa- och boendeanläggningar.
I Kroatien vändes blicken bort från turistorterna och fångade in det orörda Istrien och konstnärernas land.
Toscana dominerade med fjorton sidor i en stor rundresa där de flesta platserna skildrades.
Även i Escape är kartorna i designstil i tunna streck och direkt dåliga. Både Toscana och den spanska slottsturen hade mått bra av vägvisande kartor.

Sista ordet i tidningen går till Victoria Silvstedt i en intervju:
Är det alltid första klass som gäller?
- Mina kunder betalar för business class, men jag uppgraderar alltid till first class.
Victorias ord ger lite av tidningens inriktning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar