måndag 30 mars 2009

Inte alla kundtidningar lyckas

Det är tätt mellan kundtidningar som trillar ur husorganet Sydsvenskan.
Nästan en varje dag.
Hitta ditt Hem var den som lyckades bäst i veckans skörd.
Ett flertal byggföretag i Malmöregionen visade sina färdiga nybyggen och även planerade.
Lättläst presenterat, gjord som en ”riktig tidning”. Korta artiklar, ljust och luftigt, raka rubriker, i något fall med en ”konstgjord” stil som skrämde lite.
Människor, inredning, livsstil - allt om hur tjusigt boende är i de nybyggda områdena.
Ett effektivt sätt för företagen att presentera sina nybyggen.
Tidningen var gjord av ett kundtidningsföretag som är ett av de bättre att lyckas med uppdragen.
Det här är en växande bransch, men med ett varierande resultat.

Köpenhamn kallar var ytterligare en tidning som trillade ut.
Gjord i Köpenhamn av danska redaktörer och översatt till svenska.
Den fungerade hyggligt och fick kanske en del läsare att stanna till.
Företag som betalat för det fick artiklar där verksamheten presenterades i lättläst form.
Säkert lockade det en del till Köpenhamn
Layouten var inte oäven, men det syntes att det var en reklambyrå som gjort det.
En sån här tidning ska nog göras från svenskt perspektiv för att locka fler över sundet.

Tänk om, hette något som också trillade ur tidningen.
Ett riktigt bottennapp.
Det var Sydsvenskans eget dotterbolag Innovator som ville göra reklam och locka annonsörer med att de kan producera tema- och specialtidningar med högt läsvärde.
I bild, text och form var det det ett utmärkt exempel på hur man producerar något snabbt till pappersåtervinningen.
Den borde mera användas som ett skräckexempel på en kurs i marknadsföring.
På slutet står det: Vi förverklingar dina idéer. (stavningen!)
Tänk om, är nog bästa uppmaningen till företaget bakom tidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar