söndag 15 augusti 2010

Tidningsmakaren i Ystad väcker nyfikenhet i andra medier

Lars Yngve i Ystad går sin egen väg och det verkar vara ett vinnarspår.
Hans tidning Nya Upplagan hittar fler nya läsare och andra medier skriver om den egensinnige tidningsmakaren.
De senaste veckorna har han varit i radio, tv och i stora intervjuer i Aftonbladet och Svenska Dagbladet.

Känner du dig morsk nu eller är det mera en upprättelse inför alla som inte trodde på dina tidningsidéer?
- Jag har aldrig känt mig speciellt morsk. Däremot har jag fått en bekräftelse på att jag gör något av värde. Jag tänker i nya egna banor. Det är alltid den typen av människor som jag själv sett upp till. Alltså sådana som inte bara snackar eller skriver, de som jag brukar kalla för: med-facit-i-hans-människorna. De tar aldrig några risker och inte har någonting att förlora, de konstaterar bara på andras bekostnad om det går bra eller dåligt. Jag har aldrig haft något prestigetänk, jag vill fortfarande bara göra någonting som jag själv tror på med mina ideal som grund. Att folk tycker det är värt att uppmärksamma gör mig naturligtvis glad. Och att man förstår vilket arbete vi gör varje månad.

Vilka andra medier har uppmärksammat dig?
- Ärligt talat: jag vet inte. De som uppmärksammar oss är väl de som är nyfikna på nya tankar och kreativitet! Jag lägger inga värderingar på vem eller vilka som skriver om oss utan fortsätter att jobba stenhårt. Jobbet är det viktiga.

Har Ystads Allehanda ägnat dig något utrymme?
- Haha… Ja, de var de sista som skrev om oss. Det säger ju så mycket. Men jag läser inte tidningen, men å andra sidan så läser jag inte Hemmets Journal eller Lyckoslanten heller…

Du är en av de mest lästa i min blogg. Många kommer in efter att ha googlat på dig. Det är väl en fjäder i hatten?
- Ja, jo visst är det så. Men jag vet inte… Jag är liksom inte ute efter att synas som person, det viktiga för mig är Nya Upplagan. Att vi gör någonting som betyder något. Vi har aldrig försökt ställa oss in genom att tilltala en viss målgrupp, istället har vi skapat en ny målgrupp: Nya Upplagan-läsare, det tycker jag är ganska coolt!

Har du fått några erbjudanden från andra tidningar om att aktivt medverka i dem?
- Nej, inga sådana erbjudanden, och i ärlighetens namn: när skulle jag hinna med något sådant? Möjligtvis om jag jobbar in middagen och på så vis skapar 25 timmar på dygnet :-)

Vilka svenska tidningar läser du?
- Jag läser Sydsvenskan och Svenska Dagbladet.

Någon jämförde dig med Magnus Uggla, mest i hår och utseende. Ser du dig själv i några andra likheter med Magnus Uggla?
- Man får jämföra mig med precis vem - eller vad som helst - det har jag inga synpunkter på. Men visst, vi är ganska korta och har hår som pizzabagare båda två, använder gärna Converse och har humor och… ja, det finns nog en hel del beröringspunkter mellan oss, faktiskt!

Om du går ut på Ystads gator, vilket är troligast att folk viskar: "Var det där inte Magnus Uggla?" Eller "Det där var Lars Yngve som gör Nya Upplagan."
- Vet inte om någon viskar eller känner igen mig? Jag är ingen kändis och eftersträvar inte att bli känd, däremot blir jag glad när folk kommer fram och berättar att de gillar Nya Upplagan och att den är viktig.

Nu laddar tidningar inför höststarten. Vad har Nya Upplagan för nytt att komma med?
- Vi har alltid något att komma med, det är det som är själva poängen med tidningen, så när andra "laddar upp" så fortsätter vi som vanligt.

Är du fortfarande övertygad om att sprida Nya Upplagan i övriga landet?
- Javisst. Varför inte? Det är bara det att jag ibland önskar att jag haft en bläckfisk i släkten så att jag haft åtta armar. Vi skyndar långsamt och metodiskt. När det sker, vet inte exakt, men att det sker, kan vi nog säga att vi bestämt oss för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar