lördag 17 januari 2009

Kundtidningar

Nästan ”riktiga” tidningar
Knepet att välja en egen kundtidning växer hos flera företag. Antingen låter de en reklambyrå göra den, vilket sällan är lyckat, eller också överlåts det till en journalistgrupp som specialiserat sig på kundtidningar. Det sista har vuxit mycket och de lyckas också bäst - det blir ”riktiga” tidningar.
Att få den distribuerad med morgontidningen är det bästa.
Först inför mina ögon i år kom: Inteo - tidningen som är skräddarsydd för dig. Den kom från affärsbesök.
Första intrycket av Inteo: ett nytt glassigt magasin åt designhållet till, även om den var lite tunn med 36 sidor.
En nästan kvadratisk form, en nostalgisk bild av Sir Stirling Moss i en gammal racerbil, en rubrik om "Fantastisk choklad från danske kocken...".
Men längre ned stod något annat: "Behövs hörapparat?" och Widex Inteo.
Det glassiga magasinet visade sig mera vara en informationsbroschyr från Widex. Inteo är deras nya digitala hörapparat.

Widex kallar det för tidning och har gjort försök att få den att vara som ett magasin.
En mjukstart med innehållsförteckning och några plocksidor innan mera reportage- eller informationssidor kommer.
Det funkar inte som ”riktig” tidning. Misstagen är flera:
Layouten är mera av reklambyrås design och rubrikerna suger inte in läsaren. Brödtexten är genomgående den där tunna smala typen som reklambyråerna älskar. Graden är liten, den blir jobbig att läsa, mellanrubriker saknas i flera artiklar och spalterna är ibland breda eller har någon form av bakgrund.

Det mesta innehållet verkar vara översatt från brittisk förebild, eftersom personerna verkar vara därifrån. De flesta är också äldre, som Stirling Moss, 76 år. Målgruppen läsare är förmodligen också i den nivån.
Längst bak kom en matreportage om "molekylär gastronomi som tillämpar de kemiska och fysikaliska principerna...".
Widex verkar mera vilseledda av någon reklambyrå. Det blev varken en bra broschyr eller tidning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar