fredag 20 mars 2009

Resetidning 3: RES - när resor blir lyx och design

RES är en elegant tidning för den som vill ha det lite exklusivt.
Snyggt förpackat, stram design och välskrivna texterna.
Den estetiska linjen gäller för bilder. Byggnader och miljöer i olika ljussättningar.
Av 124 bilder skymtar människor i bara 23 av dem. Resenären ska tydligen inte bli störd av att andra finns i miljön.
Den eleganta stilen syns direkt på inledande sidor. En mjukstart med åtta sidor tips på lyxhotell och restauranger.

Det ska synas på resväskorna också: Ett uppslag tipsar om de smarta väskorna som sticker ut på rullbandet.
Mallorca, Turkiet, Hamburg och Venedig - inte särskilt ovanliga platser att resa till, men RES hittar bitarna, för den som vill sätta lite guldkant på resan.
Turkiet blir en av sommarens mesta chartermål. RES väljer att titta på Bodrum, som jämförs om Turkiets Saint-Tropez. Hotelltipsen ligger i prisnivån 4 600-6 300 kr/natt. De hittade dock även ett för 850 kr/natt.

På Mallorca fann de oaserna med slott som byggts om till tjusiga spaanläggningar.
Venedig fick en annorlunda ton när författarinnan Donna Leon berättade om ”sin” stad.
Weekend i två städer med kontrast: Kairo eller Los Angeles men med det gemensamma: de flotta hotellen, shoppingen, museerna och gallerierna.
Hamburg lyftes fram med arkitektur och shopping, men Saint Pauli och Reeperbahn glömdes inte, det var med finess i både text och bild.

Snö med en guide till de exklusiva skidorterna i Alperna och här fick ett flygbolag, specialist på Alperna, en annons bredvid.
Öken med en beduinsemester i Jordanien med en annons för ett flygbolag som flyger till Amman. Bra för just det bolaget, men mindre bra för konkurrenter. Reportage och näraliggande annonser kopplas ibland ihop i resetidningar.

När design ska styra kan läsbarheten få brister:
Kartorna är helt meningslösa - bara några tunna pennstreck.
Textblocken är kompakta utan mellanrubriker. Hamburg fick en meter text med bara 17 utgångar (att börja på ny rad). Lätt att tappa bort raderna i läsningen.

Exklusiv och tjock - 132 sidor. Det är kvalité som känns i handen och syns för ögonen. Det kan lätt bli en bläddertidning som inte riktigt griper den spontana reslusten. Designen tar överhand i form och bilder. Rubrikerna är små och har ibland utsmyckningar.
RES vänder sig inte direkt till de som tar charter med paketpris. Men upplevelserna ligger ofta nära chartermålen.
RES har fått en vass konkurrent sitt segment - Escape. En jämförelse kommer snart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar