måndag 25 oktober 2010

Modern tidning mera en annonskatalog

Det doftar 50-taltidning: form, rubrikstilar och en färglagd bild.
Moderna hem ska vara den nya moderna tidningen gjord av en ung redaktion.
En modern katalogtidning, vill jag kalla den.

Redan vid omslaget ställer jag mig lite frågande.
Det finns ingen direkt logo som säger vad det är för tidning.
Men bilden är färgstark och signalerar mera mode än heminredning.
Det visar sig vara så också.

Stilen är lite annorlunda än de traditionella heminredningstidningarna. Bilderna är fina, texterna är korta, men jag saknar ändå mellanrubriker eller ingångsord som kan ge ny fart i läsningen.
En ung redaktion har en dröm om en ny tidning och en livsstil: ”…saker som ädla drycker, resor, mode, teknik… en mix av ögongodis och mys i soffan”.
Jag undrar om en tidning inte måste nischa in en grupp och inte spreta för mycket åt flera håll.

När jag bläddrat igenom de 47 första sidorna vet jag inte om det varit annonser eller något redaktionellt också.
Först på sidan 48 blänker det till.
Unga personer visar sina färgstarka hem med rött, rosa och pistage i väggar, möbler och prylar.
Några sidor längre fram kommer sångerskan Sandra Dahlberg och visar upp sitt hem.
Så långt är det heminredningstidning.

Sidorna efter dyker Sandra upp igen som fotomodell (bild längre ner). Kläder, märken priser. Fina bilder, ung 50-talsstil.
Sen kommer annonserna igen, varvat med några enkelsidor med text, men allt försvinner i en rörig blandning.
Ett reportage glimtar till om Oslo, mat med extrema närbilder, något om ett spa med tillhörande annonser.
Jag hinner inte uppfatta vad som är reportage eller bara reklam.

Här finns också tävlingar med prylar som de oblygt säger att det fått av tillverkarna. En tjusig lampa - givetvis finns det också ett reportage om lampfabriken - och en espressomaskin. Det stärker mig i misstanken att redaktionen får en hel del prylar bara för att skriva om dem.
Espressomaskinen går att vinna genom att svara på en fråga. Lampan genom att tala om vad man tycker om tidningens premiärnummer.
Tror inte jag vinner något med den här recensionen.

29 kronor kostar premiärnumret. Inte mycket för en glassig tidning. Eftersom det är mer katalog än tidning så bör annonser på de 172 sidorna betala allt utan läsarnas bidrag.

1 kommentar:

  1. jag tror nog att den kommer att bli bättre och bättre! Första numret är alltid första numret. En ung redaktion har nya idéer jämfört med de gamla vanliga. Spännande med något nytt tycker jag och tänker definitivt köpa nästa nummer också (om det inte stiger i priset för mycket)

    SvaraRadera